wat voor recht heeft een dochter als erfgenaam op inboedel?

Mijn moeder ligt momenteel in het ziekenhuis (dat is in de andere kant van het land). Nu heeft mijn tante zonder overleg (moeders zus) het huis leeg gehaald waar mijn moeder in gewoond heeft. Omdat ik zelf niet in de buurt woon heb ik dit niet gemerkt en heeft zij dit zonder overleg of enige communicatie zomaar gedaan.

Nu is mijn vraag wat mijn recht als dochter dan is?

Ik ga in ieder geval het juridisch loket bellen en vragen om informatie, ik hoop dat iedereen die dit leest een mening of andere informatie kan geven.

met vriendelijke groet

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Zolang je moeder leeft, heeft zij zeggenschap. Je zou moeten kunnen bewijzen dat je tante heeft gehandeld zonder overleg met haar te plegen.
Jouw rechten komen pas aan de orde na overlijden van je moeder.
Maar de handelwijze van je tante is niet zoals het hoort, dus zou een persoonlijk gesprek op zijn plaats zijn.
Voordat je er allerlei instanties bij gaat halen, moet je eerst met haar praten. Als je moeder nog aanspreekbaar en helder is, kan je ook haar vragen wat de bedoeling is van deze actie en of het in overeenstemming is met haar wil. Zij kan jou (als dochter) dan eventueel opdracht geven alles te blokkeren, maar zij heeft nog steeds het laatste woord.
Als je Tante haar "kont tegen de krib" gooit, mag je wel advies vragen aan een wetswinkel. Jij bent immers de eerste op rij en niet je tante.
Ivana
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ivana, Inderdaad, eerst maar eens snel gaan praten met de moeder.
Plus +
Kinderen hebben ook bepaalde rechten vóór het overlijden van de ouder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus
Moeder bepaalt zelf wie of wat haar helpt, echter wel zeker weten, dus aan moeder vragen en als dat niet meer kan tante "ter verantwoording" roepen, in een normaal gesprek...,
Als dochter zo ver weg woont is het logisch dat een ander familielid helpt, op verzoek van moeder, dat wel!

Andere antwoorden (1)

Zonder overleg met de dochter mag deze tante geen spullen uit het huis halen. Het is alleen lastig om dit tegen te houden als de betreffende persoon een sleutel heeft. Of als de tante beweert dat zij de spullen van haar zus heeft gekregen. Als u nog een goed contact hebt met uw moeder lijkt mij dat niet aannemelijk dat uw moeder toestemming heeft gegeven het hele huis leeg te halen. Het gaat hier niet eens om "spullen" , mar om een huis leeghalen.
Als uw moeder uit het ziekenhuis ontslagen wordt, lijkt het mij vreemd dat zij in een leeggehaald huis wil wonen.
Weet uw moeder dat zij niet terugkeert naar de woning en hem daarom zo spoedig mogelijk leeg wil achterlaten, dient er toch overleg gepleegd te worden met de dochter.
Is uw moeder niet meer helder dan zou het zelfs kunnen zijn dat er misbruik van de situatie is gemaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Onze antwoorden samen geven een duidelijk beeld. ;) plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus!