Mijn schoorsteenveger gaat niet het dak op om de schoorsteen te vegen: hij doet alles van beneden uit. Is dat dan wel goed?

Ik woon op de parterre van een huis met drie verdiepingen. Is het niet beter als ze vanaf boven vegen, of kan het inderdaad alleen vanaf beneden?
Het is wel een erkend en langbestaand bedrijf, met een goede naam (voor zover je dat kan beoordelen!)
Het gaat om één open haard, en één gaskachel.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed dat je het checkt, mijn huis fikte bijna af terwijl de schoorsteenveger 2 weken daarvoor was geweest; Had waarschijnlijk alleen even een sigaretje gerookt op het dak...
Ik zou het aan hem vragen, waarom hij het via beneden doet en niet via boven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De schoorsteen kan vanbinnen toch vlamvatten, ook wanneer de schoorsteen pas geveegd is. Dit is bij mij ook gebeurd. Probleem is het vast aangekoekte creosoot aan de binnenkant van de schoorsteen. Dat verdwijnt niet bij het vegen. Als die laag maar heet genoeg wordt (>500 graden C), dan ontbrandt de boel.

Het beste antwoord

Zolang er vanaf beneden met de rager tot bovenaan geveegd kan worden is er niets aan de hand en mag dit.
Als het een goede schoorsteenveger is heeft hij ook een meetapparaatje bij zich om de waarde te meten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat voor meetapparaatje is dat dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maria, bedankt voor je antwoord. Maar ik ben inderdaad benieuwd: welke waarde meet hij dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb even de link geplaatst,is wat makkelijker. http://www.stokertje.nl/trekmeting