Sparen waterbesparende douche-koppen ook gas?

Er wordt steeds reclame gemaakt voor waterbesparende douche-koppen, maar financieel is dat niet zo boeiend. Water kost immers niet veel. Het zou interessanter zijn als een lagere doorstroom aan heet water ook zorgt voor een verlaging van het gasverbruik in de ketel. Maar is dat zo?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
Utrecht
10 jaar geleden
Even nadenken....
Als je minder warm water gebruikt, hoeft er ook minder water opgewarmd te worden. Dus verbruik je ook minder gas!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja, op basis van simpel logisch redeneren kom ik ook wel tot die conclusie. Maar het lijkt me wat te simpel gedacht. En vandaar mijn vraag: is deze simpele redering ook echt waar?
Als de ketel de sterkte van de vlam in de brander niet regelt (slechts Aan/Uit) dan klopt de redenering dus niet.
Bovendien: er wordt bij waterbesparende oplossingen nooit geadverteerd met "spaart x% gas". Dus....
Utrecht
10 jaar geleden
het is echt zo simpel....

Het beste antwoord

Met een waterbesparende douchekop bespaart een gemiddeld huishouden (2,2 personen) jaarlijks 9,5 m3 warm water en bijna 60 m3 gas (samen 50 euro, prijspeil 2013/2014). De besparing pakt nog hoger uit als er bijvoorbeeld langer dan 8 minuten wordt gedoucht, met een comfortdouche of als er een warmwatertoestel is dat zeer veel (meer dan 10 liter) water geeft per minuut.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alleen als je cv voorzien is van een voorraad boiler. Deze hoeft dan minder warm water aan te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als je water besparende douchekop hebt, gebruik je minder water.
dus ook minder warm water, dus hoef je minder water te verwarmen, dus gebruik je ook minder gas, om het water te verwarmen.

succes, nusssie.