Waarom komt er alsmaar rook in huis als ik de houtkachel open doe?

De inzethaard hebben wij al jaren.
Voorheen bijna nooit last maar de laatste jaren hebben wij met grote regelmaat last van rook inslag als wij de kachel willen bijvullen met hout.
We zetten de ventilator al uit als wij gaan bijvullen,
zorgen dat de kachel goed brand/gloeit, alvorens wij bijvullen,
pijp wordt jaarlijks geveegd,
doen altijd schoon hout (dus géén geverfd hout) in de kachel,
waarom dan toch die irritante rooklucht in huis.
Elke keer slaat dan de brandmelder aan als er weer een rookpluim uit de kachel komt.
Erg jammer want het is zo'n heerlijke warmte die onze houtkachel geeft.
Wie heeft voor ons de gouden tip?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
2.7K

Het beste antwoord

Behalve de schoorsteen, moet ook de kachel zelf en de pijp tussen kachel en schoorsteen goed schoon zijn. Alleen het losse roet en as er uit is niet voldoende.
Na verloop van tijd branden er as- en roet-deeltjes vast in de kachel en het "uitlaat-gedeelte". Deze kunnen zo vast komen zitten, dat je ze echt los moet kappen, en voor een goede "trek" in de kachel is het belangrijk, dat ook deze onregelmatigheden tijdig verwijderd worden.
jc54
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij hebben de roetdeeltjes verwijderd
en hebben daardoor minder rookontwikkeling bij het openen van het deurtje.

Andere antwoorden (1)

Zet je mechanische ventilatie uit, en zorg dat er een raampje open staat. Dan krijg je betere trek van de schoorsteen. Toch hoor een klein beetje rook er wel bij. Vooral van schoon hout.