Is het beter om te ventileren met windtrek ( tocht) of zonder?

Ik woon langs een drukke straat en vroeg mij af of het dan beter is om te laten ventileren met trek of zonder trek.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Antwoorden (4)

Dat licht eraan of de wind warm of koud is. Als de wind bijvoorbeeld in de avond wat kouder is, moet je de ventilator voor het raam zetten zodat het de koude lucht naar binnenwaait en de warme lucht weggaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ligt eraan hoe de trek op dat moment is. Van voor naar achter lijkt mij minder wenselijk omdat je dan rechtstreeks de uitlaat gassen mee krijgt. Dan zou ik ventileren zonder trek. Dus aan 1 kant de ramen open.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt mij beter om kort en krachtig te ventileren, dus met windtrek, dan continue een raam open hebben staan. Ventileren via tocht kan je eventueel meerdere keren op een dag doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een raamventilator is een goede oplossing.
Dan hoeft er geen raam open ( lawaai+uitlaatgassen)
De ventilator moet de lucht naar buiten toe blazen, niet andersom.
Aan de andere( achterkant) kant van de woning, kan je verse lucht je huis in laten, door b.v. een ventilatierooster, of raampje op een kleine kier.
Vaak tochten ramen en deuren voldoende om verse lucht binnen te laten.
Even uit proberen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een raamventilator, kan je in een raam ( ruit) plaatsen, dan heb je de keus hem naar binnen te laten blazen, of juist naar buiten.
In jouw geval naar buiten toe vanwege de drukke straat met luchtvervuiling.
De lucht die deze ventilator naar buiten blaast, moet weer aangevuld worden, dus kan je aan de achterkant van je huis het weer binnen laten. Zo heb je altijd verse, schone lucht in huis, ook als het niet waait.