Waardoor komt het dat de puntjes van mijn plant allemaal dood gaan? Dacht aan teveel of te weinig water misschien??

Als ik het goed heb is het een calathea, hij heeft donker groene dunne smalle beetje gekrulde lange bladeren. Ze staan niet direct in de zon.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
17.1K

Het beste antwoord

Voor heel veel kamerplanten is de lucht in de kamer te droog, alleen hierdoor kunnen planten dode bladpuntjes krijgen.
Iedere dag even over het blad water nevelen met de plantensproeier.
Calathea's zijn planten die een hekel hebben aan kalk, water geven uit de kraan kan al te veel kalk bevatten, hierdoor krijgen deze planten na enige tijd, lelijke bladeren en bladpunten.
Na iedere keer water geven blijft er een klein beetje kalk in de grond achter en dat is slecht voor de plant.
Kraanwater eerst koken en laten afkoelen, of regenwater geven is de oplossing.
Ook te veel aan zonlicht kunnen deze problemen geven.
Deze soort kamerplant krijgt in de winter amper water, staat hij te nat, ook dan krijg je lelijke bladeren.
De plant nu uit de pot halen, grond er voorzichtig afschudden en in nieuwe grond zetten, binnenkort gaat hij dan weer groeien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ja, verpotten is vaak uitstekende ehbo :) +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
E.H.B.P.!
Rieneke1
14 jaar geleden
:))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
E.H.B.Z.P.

Andere antwoorden (6)

Staat de plant op een plek waar er regelmatig iemend langs loopt en de puntjes aanraakt, daardoor kunnen de puntjes ook bruin worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Nelly,je was me net voor,scheelde 49 seconden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eindelijk, ben meestal veel later dan iedereen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, tegen bladeren aanlopen, kunnen de meeste planten niet tegen +1
Waarschijnlijk Rietje loop je er tegenop,of raak je de punten anderszins aan,dan worden ze snel bruin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De calathea heb ik ook en is enorm groot geworden. Hij moet echt 1x per week een behoorlijke plens water hebben. Maar ook weer niet zoveel dat het gaat pootje baden. Vaak zie je aan de bladeren dat ze iets slapper gaan hangen, dan een plens water geven. Af en toe de dode bladeren er tussenuit knippen.

Gele puntjes is altijd moeilijk te zeggen, zoals je zelf zegt kan het allebei zijn. Als het geel/bruin wordt is het te weinig water, is het lichtgeel dan geef je te veel water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ook een probleem kan zijn, is de luchtvochtigheid. De calathea heeft graag vochtige lucht. Dit kan je het best verkrijgen door de pot op een omgekeerd schoteltje te zetten in een overpot, en het schoteltje onder water houden. Niet zoveel dat de eigenlijke pot met zijn voeten in het water staat.
jc54
14 jaar geleden
als je voeding toevoegd gelijk mee stoppen of drastisch verninderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij gebeurt dat omdat er tegenaan gestoten of langs gelopen wordt.