Hoe kan ik voorkomen dat mijn verwarmingen vastvriezen?

Als het straks weer gaat vriezen, moet ik oppassen dat de verwarmingen niet vastvriezen. Vorig jaar had ik de verwarmingen in de gang, bijkeuken e.d. dus ook altijd aanstaan om dit te voorkomen. Alleen vind ik het eigenlijk onzin om het daar te moeten verwarmen. Het liefste verwarm ik alleen de woonkamer. Is er een andere manier om het te voorkomen? Want het scheelt me dan ook stookkosten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En het lastige vind ik ook dat de thermostaat in de woonkamer is en als ik die 's nachts op 15 zet, zal hij 's nachts niet snel aangaan, aangezien het in de woonkamer meestal niet onder de 15 graden word. Alleen in de andere ruimten is het dan nog steeds te koud.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het 's nachts héél hard vriest zet ik de thermostaat op 18 gr. en laat alle radiatoren aan (doe ik zowiezo) wordt ook geadviseer bij strenge vorst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zet de thermostaat ook niet lager dan 17 0f 18 graden en laat dan alle verwarmingen (een stukje) open staan. Als je 17/18 graden te warm vindt voor de woonkamer dan kun je daar de verwarming 's nachts een groot deel dichtdraaien.
Je moet inderdaad alle verwarmingen altijd een stukje open laten staan i.v.m. circulatie en bevriezing.

Het beste antwoord

Zet er een thermostaat kraan met vorst beveiliging op. Zorg ervoor dat s winters je cv wel blijft circuleren door beperkte warmte vraag. Als de temperatuur in die radiators naar het nul punt gaat, zal de thermostaat knop warm water doorlaten zodat de radiator niet bevriest. Er zal echter wel circulatie moeten zijn. Dus nooit de cv geheel uit zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

laat je cv instalatie met 'Bio CV Fluid afvullen ,dan bevriest er niets meer is goed voor de instalatie en maakr de instalatie ook nog zuiniger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
interessant maar het onderstaande stukje op hun site slaat nergens op:
15 graden is bedoeld om het huis niet vochtig te laten worden en je huisraad niet kapot te laten gaan. "Uw CV installatie hoeft niet meer op een minimum temperatuur (aanbevolen bij water gevulde CV installaties is een minimum van 15 graden celsius) ingesteld te worden, want Bio CV Fluid beschermt tegen vorst. Hierdoor bevriezen leidingen niet. Tijdens vakantie’s en zelfs in de winter, kunt u de CV installatie in zijn geheel uitschakelen."