Hoe kan het dat een huishouden met 1 alleenstaande een gasverbruik jeeft van 2180m3 ?

Mijn moeder woont in een normaal rijtjeshuis met aan beide kanten buren,nu krijgt zij een rekening voorgeschoteld dat ze 2180m3 aan gas heeft verstookt terwijl ze EN alleen is EN alleen maar de kachel aan heeft in haar woonkamer.
Ikzelf woon in hetzelfde huis en ook alleen en heb een verbruik van 1300m3.
Iemand een idee hoe dit kan ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (3)

De twee redenen die bij mij opkomen zijn:
- veel / lang douchen of op een ander manier warm water gebruiken?
- full-time thuis zijn en daarom heel de winter door stoken?

Ikzelf zit een soortgelijke woon situatie, maar werk fulltime waardoor ik door de weeks niet tot nauwelijks stook.

Mocht hierin niet een potentieel antwoord kunnen zitten dan wellicht een met een specialist praten. Misschien is er sprake van een lekkage?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vind het inderdaad ook wel erg veel. Ik woon al 14 jaar in mijn huis met een combiketel die inmiddels 23 jaar oud is. Ik heb nog geen jaar gehad dat mijn gasverbruik boven de 1600m3 uit komt. En dan heb ik een twee-onder-een-kap wonig. 3 jonge kinderen en een vrouw die de hele dag thuis is.
Ik zou toch ook denken aan lekkage. Of misschien een verkeerde meterstand doorgegeven? Controleer de standen nog eens met wat op de rekening staat.
Het zou kunnen zijn dat het huis erg slecht is geïsoleerd hoe ouder het huis is hoe waarschijnlijker dat is.

Een simpele oplossing zou kunnen zijn om van iemand een camera te lenen die infrarood opnames kan maken. Je kunt dan heel erg snel zien welke plaatsen erg koud zijn wat duid op een slechte isolatie. Zeker nu het weer wat kouder aan het worden is kun zo makkelijk zien waar isolatie het meeste effect zal hebben.

Een andere reden dat er meer gas nodig is is een flink grotere woonkamer bij je moeder in vergelijking tot bij jouw. Hoe groter de ruimte hoe meer verwarming er nodig is om de zelfde ruimte te verwarmen. Zeker als de radiator bij je moeder wat klein is voor de ruimte dan kan zal het ding flink wat warmer moeten worden om de ruimte te verwarmen.

Ook een oude ketel kan een groot verschil maken een oude ketel is vaak een stuk minder efficiënt dan een modern model. Dat kan al snel 10% of meer in gas verbruik schelen.

Alle hier voor genoemde mogelijkheden in combinatie is ook heel erg goed mogelijk. Ik raad je dan ook aan om eens een specialist te vragen bij je moeder te komen kijken en advies te geven hoe het beter kan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U gaat werken, zij niet en haar temperatuur staat op 24° en de uwe op 21°, elke graad warmer heeft een enorm verbruik. Misschien ook nog een 's nachts dat de verwarming blijft opstaan.