hoe verwijder ik witte aanslag op een gemetselde muur?

tijdens de bouw van mijn huis in 2005 / 2006 zijn de pas gemetselde buitenmuren door smeltwater van sneeuw erg nat geworden waardoor ze aan de buitenkant een witte aanslag tonen. Mij werd toen verteld dat dit na enkele jaren door spoelen van het regenwater zou verdwijnen. Dat is echter niet gebeurd.
Hoe kan ik deze aanslag, waarschijnlijk uit het metselwerk gespoelde zouten, verwijderen? Of moet ik gewoon langer wachten??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
1.7K

Het beste antwoord

Het wit dat uit de muur komt is waarschijnlijk salpeterzuur, dit komt erg vaak voor. Op den duur trekt het weg, maar dit proces is, voor zover ik heb gehoord, te bespoedigen door de muur af te wassen met suikerwater.

Volgens Kemper zijn er diverse bestrijdingswijzen voorhanden, variërend van heet water onder hoge druk, chemische middelen tot zandstralen. Ook hij drukt bewoners en bouwers op het hart vooral niet zelf te experimenten. De juiste methode hangt af van de ondergrond. Lichte uitbloeiïngen, te herkennen aan een poederachtig laagje op de steen, zijn" volgens Kemper helemaal niet zo erg. Zulke uitslag verdwijnt uiteindelijk vanzelf.
fremar