Hoe kan jezelf er achter komen of een woz waarde niet te hoog is?

liefs zo goedkoop mogelijk
en is je huur hier ook van afhankelijk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Het gaat dus om de waarde van de woning.

De waarde van huizen kun laten taxeren maar dat kost dus wel een paar 100 euri.
Ook kun je kijken welke vergelijkbare huizen in de buurt recentelijk zijn verkocht. Bijvoorbeeld op Funda. Vervolgens kun je bij het kadaster opvragen wat de verkoopprijs was. Bijvoorbeeld per sms (zie bron 1).

Daarbij kunnen er allerlei factoren zijn die juist jullie huis meer of minder waardevol maken. Zie bron 2 voor een overzicht van zaken waar je zoals aan kunt denken dan.

De WOZ is niet direct van invloed op de huur maar indirect kan dat wel zo zijn. De eigenaar kan namelijk de huur sneller gaan verhogen als de WOZ sneller stijgt. Maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn.
Poet
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je wel.

Andere antwoorden (2)

Door te vergelijken met huizen van dezelfde grootte, ouderdom, en ligging. De huur wordt er ook door beïnvloed, ja. Want het maakt nogal uit of er winkels, scholen, en een bushalte vlakbij zijn of dat je daar altijd een eind voor weg moet.
Amadea
10 jaar geleden
wanneer je de woz waarde van je woning thuis ontvangt is de gemeente verplicht om aan te geven met welke woningen het de woning heeft vergeleken. zoiets kan je of op een website zien of bij de gemeente opvragen. de gemeente is wel verplicht om dit te laten weten. de gemeente kijkt ook naar vergelijkbare woningen in de straat die recent verkocht zijn. je kan dan zelf kijken of jouw inhoud gelijk is en of jouw woning meer waard is door bv een dure keuken, badkamer of grote verbouwing/extra dakkapel etc. als je denkt dat je woning te veel waarde heeft kan je maximaal 6 weken na ontvangst van de nieuwe woz waarde bezwaar aantekenen, bij veel gemeenten kan dit via de website, vraag in elk geval als je bezwaar maakt om een taxateur van de gemeente, die kan precies kijken naar de waarde van je woning, is de waarde te hoog en heb je minimaal het bedrag verminderd(je vind dit minimum of op de website of bij de gemeente, dan krijg je vermindering van de woz waarde, goed voor de inkomstenbelasting en ook voor je waterschapsheffing, die gekoppeld is aan de woz waarde. vind de gemeente je huis niet minder waard dan krijg je geen hogere aanslag