Ik heb ineens meerdere zwarte kevertjes (met snuit) in huis, iemand een idee wat dit zijn?

In huis sinds enkele dagen een redelijk aantal kevertjes gevonden, dood en levend. Erg zoekende wat het kan zijn…. in het verleden (een jaar geleden) wel een houtworm in huis gehad, echter een compleet ander soort dan hier te zien is. Tot op heden nergens gaten gevonden, zoals bij de ‘gewone houtworm’ wel het geval was. ; Iemand een idee wat deze kevertjes zijn? Hoe deze te bestrijden en de bron te localiseren? ; Dank alvast!;

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
8.6K
Amadea
10 jaar geleden
Heb je alle voorraadkasten / kelder / bijkeuken geïnspecteerd? Ik denk dat ergens een aangevreten pak meel of iets dergelijks staat.
Poet
10 jaar geleden
Graan, vogelvoer, havermout, rijst. Ze willen ook wel eens huizen in een oud vogelnestje in een heg oid
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We gaan zeker op onderzoek uit dan!
Amadea
10 jaar geleden
En, heb je het al gevonden? Is het trouwens zeker dat ze zwart zijn, want op jouw foto's lijken ze meer bruin?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na onderzoek bleek 1 pak bio meergranen rijst van Albert Heijn redelijk vol te zitten met deze beestjes! Alle pakken gelijk weggegaan! Zonder al jullie suggesties was ik blijven hangen in houtborende snuitkever, en had ik het nooit gevonden! Super dank allen ! Nu hopen dat alles snel weg is!
Poet
10 jaar geleden
Het waren dus bio meergranerijstklanders - vandaar die kromme snuit
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha. Met een Albert Heijn voorkeur, de rijstbuiltjes van lassie vonden ze niet zo bijzonder.
Poet
10 jaar geleden
Ze leggen hun eieren in rijst. Mogelijk heb je de rijst met eieren en al gekocht
Poet
10 jaar geleden
Is de ontklandering succesvol?

Het beste antwoord

Dit lijkt op een graanklander. Als het rugschildje uit elkaar kan (vleugels) dan zal het echter een rijstklander of maisklander zijn.

Toegevoegd na 12 minuten:
Die vier rugvlekjes zijn kenmerkend voor klanders

Toegevoegd na 2 dagen:
Klanders behoren tot de snuitkevers
Poet
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Een graanklander heeft echter een rechte snuit, terwijl de soort op de foto's van vraagsteller een gebogen snuit heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niemand vermoed een houtborende snuitkever? Ik ben als de dood voor houtwormachtige in een oud huis met veel hout namelijk. Wel top dat hier zo snel al zulke goede reacties op komen!
Amadea
10 jaar geleden
Nee, met een snuit kunnen de kevers geen hout boren. Die zijn echt gemaakt om (stuif)meel te eten.
Poet
10 jaar geleden
misschien wulpklanders
Poet
10 jaar geleden
Vanwege die onklanderiaans kromme snuit heb ik ook even gedacht aan snuitkevers en vele Google afbeeldingen bekeken daarop. Echter, die 4 rugvlekjes komen daar niet voor en de antennes zitten daar meer vooraan de snuiten dan bij de klanders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze kunnen vliegen en zaten in de rijst... Uit de 60.000 soorten lijk je gelijk gekregen te hebben! Top, erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super de snelle hulp van iedereen

Andere antwoorden (2)

Het zijn in ieder geval (jawel..) snuitkevers.
Daar zijn heel wat verschillende van, die nogal op elkaar lijken dus zal er wel een expert nodig zijn om ze van de foto's te herkennen.
Bijgaande links geven alvast wat informatie, maar met snuitkever als trefwoord valt er veel meer te googelen.

Toegevoegd na 15 minuten:
Oei, er zijn wel schrikbarend veel soorten van de snuitkever (zo'n 60.000) zie ik nu. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Snuitkevers)
De graanklander van Poet valt daar ook onder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank! Ook dit antwoord heeft me zeker verder geholpen!
Hallo allemaal. Het is de Otiorhynchus oftewel lapsnuitkever.
Lapsnuitkevers (ook wel lapsnuittorren genoemd) zijn in staat om aanzienlijke schade aan allerlei planten en bomen te veroorzaken. Ze kunnen ook in huis voorkomen. Daar zullen ze in het algemeen nauwelijks schade aanbrengen aan kamerplanten.

Zie bron
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aha, de lapsnuitkever, dat valt dan nog mee. Irritanter zo in het najaar zijn bijvoorbeeld zilvervisjes en ander ongedierte. Bron: http://www.verbouwkosten.com/ongedierte-in-huis/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo, dank voor deze diagnose! Echter in de rijst zaten er meerdere. Tevens was het lichaam van de bruine kever onderin niet zo bol als bij deze genoemde kever. Wat op de foto's wellicht moeilijk te zien is. Ik twijfel nog wel een beetje dankzij de kromme snuit, maar vermoed toch een rijstklander.