Brandschade in huurhuis, wie is aansprakelijk?

Even puur hypothetisch hoor deze vraag, zat er gewoon ineens aan te denken.

Ik woon in een huurhuis en heb voor mijn spullen een inboedelverzekering afgesloten. Als ik die dus kwijtraak door brand, diefstal etc. krijg ik daar een vergoeding voor. Tot zover is het me duidelijk.

Maar wat als er een keer zo'n dusdanige schade is dat het huis ook erg beschadigd raakt? In het ergste geval misschien wel helemaal verwoest wordt? Kan ik hiervoor dan ook aansprakelijk gesteld worden? Of is dit iets voor de huurder.

Ik ga er hierbij dan wel vanuit dat ik schuld heb aan de brand door bijv. het eten aan te laten branden wanneer ik niet thuis ben ofzo. Een overslaande brand van de buren kan me -lijkt me- niet in de schoenen geschoven worden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
2.8K

Antwoorden (2)

Brandschade aan de opstal is voor rekening van de eigenaar van de opstal danwel de verhuurder.
Ook indien brand overslaat van de woning van de buren naar de naast gelegen woning dan nog draait de eigenaar van de laatste woning op voor de schade ongeacht of deze verzekert is of niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eigenaar van een huur huis (particulier of woningbouwcorporaties e.d.) is wettelijk niet verplicht deze objecten met een opstalverzekering te verzekeren.
Het risico voor het verloren gaan door bijv. brand, ontploffing of natuurgeweld is dan geheel voor rekening van de eigenaar.

De huurder kan in bepaalde gevallen wel aansprakelijk worden gesteld als blijkt dat de schade aan het gebouw door diens opzettelijk toedoen of grove nalatigheid is ontstaan. Bijv. door opzettelijke brandstichting of manipulatie van de aanwezige gasinstallatie in het gebouw door de huurder.

Breekt er brand uit of een ontploffing in het gehuurde, buiten schuld van de huurder dan is daar geen aansprakelijkheid op de huurder voor te verhalen.

Heeft huurder deels een aandeel in de ontstane schade door een ongeluk ( bijv. vlam in de pan o.i.d.) dan voorziet meestal de (wettelijk verplichte) W.A.P.* verzekering van de huurder in (mede) dekking van de ontstane schade.

*)W.A.P. staat voor Wettelijke Aansprakelijkheid Personen en is voor iedere Nederlandse ingezetene van 18 jaar en ouder verplicht af te sluiten.

Of een brand overslaat, is mede afhankelijk van de aard van de naastgelegen gebouwen en andere factoren zoals weersomstandigheden en de efficiëntie van de brandbestrijding.
Afhankelijk van de zuivere oorzaak (opzet) kan de veroorzaker ook voor deze schade aansprakelijk gesteld worden.