Bespaar ik ook bij een moederhaard als ik één radiator uitzet?

Bij een ketel-cv kan ik me goed voorstellen dat je energie bespaart als je 1 radiator uitzet. De ketel moet immers de afgenomen warmte bijvullen door weer aan te slaan, doe je 1 radiator uit dan hoeft er minder warmte bijgevuld te worden. Maar hoe werkt dit bij een moederhaard op gas? Deze warmt toch continue ( als je hem aan hebt staan)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
3.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Moederhaard, Radiator? Die snap ik niet.
De moederhaard zal branden totdat de gewenste temperatuur bereikt is.
Een radiator uitzetten zal alleen besparen als dit in een ruimte is welke ook niet verwarmd hoeft te worden (zonder termostaat). Anders zullen de ander radiators harder moeten werken om de boel op temperatuur te krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan zelfs energie kosten met een radiator uit in dezelfde ruimte.
(zowel met cv als met een moederhaard)

Antwoorden (1)

Met een cv ketel maar ook met een moederhaard zal de kachel afslaan wanneer een bepaalde kamertemperatuur bereikt is met een c.v. heb je vaak een thermostaat in de kamer en wij hadden vroeger met onze moederhaard stand 1 tot en met 7 stand 1 was toen ong.15 graden en 7 wel 26 graden,het maakt dus niets uit of je de radiator open of dicht hebt,het is in de winter zelfs raadzaam om radiatoren die in aangrenzende ruimtes staan ook open te zetten anders doe je de woonkamerdeur open ,er komt een vlaag kou binnen en de kachel slaat direct aan
Laat kachels niet onnodig aan staan als je er niet bent en stook een paar graden minder warm en trek een lekkere trui aan
Dit doen wij ook om kosten te drukken