Hoe kunnen we de veiligheid in het huis van oma vergroten i.v.m. vergeetachtigehid?

Oma word 90 dit jaar, prachtige leeftijd natuurlijk.

Maar inmiddels begin je natuurlijk wel het een en ander te merken aan vergeetachtigheid. Ze is niet dement, daar heeft ze een test voor gehad, en daar kwam uit dat ze wel wat dingen vergeet, maar niet ernstig.

Toch zien wij regelmatig dat ze pannen laat droog koken. En dat probeert ze te verbergen, maar ja, zo'n pan verkleurd nu eenmaal als dat gebeurd, en inmiddels zijn al haar pannen lichtelijk goudkleurig i.p.v. zilverkleurig.

Ze kookt keramisch dus dat scheelt al, ze heeft haar hele leven al elektrisch gekookt, dus van kookplaat naar keramisch was geen probleem.

Een of andere flapdrol had een goedkope €5,- van de action rookmelder in haar keuken opgehangen, maar die heeft ze met een bezem van het plafond afgeslagen toen dat ding maar af bleef gaan om niks. (Speklapje bakken)

Nu weet ik dat er hittemelders zijn, maar het is me niet helemaal duidelijk waar je die moet ophangen. Zo'n ding gaat af bij 60 graden, en als je een pan met aardappelen op hebt staan, komt daar natuurlijk stoom uit, stoom is heet en stijgt op, komt dit in die melder, gaat hij denk ik ook af. Of trek de oven open en zo'n hete walm komt naar buiten...

Mijn moeder en ik hadden het er gister over, en mijn moeder wil absoluut niet dat oma naar een tehuis gaat (andere kinderen willen dat wel) Mijn moeder en ik denken dat oma daar doodongelukkig zou worden. Ze wil gewoon haar privacy, zelfstandigheid en tuintje.

zie rest in reacties:

10 jaar geleden
in: Wonen
1.1K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ze kan ook alles nog prima zelf. Ze doet boodschappen, maakt deels zelf haar huis schoon, gaat nog naar verenigingen, neemt de bus naar de stad... Het is puur dat wij ons zorgen maken over het koken en mogelijk brandgevaar. Tafeltje dek je of voer uit de magnetron is geen optie.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik heb ook gehoord dat er een soort van veilig fornuis is, waarbij droogkoken en overkoken kan worden voorkomen, en waarop je een timer kan instellen, maar die kan ik zo niet vinden. Dat is waar wij aan zitten te denken, hittemelder in combinatie met nieuw fornuis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus voor je vraag!
bamibal
10 jaar geleden
Ik vind dat je het wel erg zwart wit ziet. Een tehuis hoeft echt geen "opsluiten" te zijn, en kant-en-klaar maaltijden zijn ook niet altijd "voer". Als oma nog prima zelfstandig kan wonen, dan is het natuurlijk prachtig dat je dat voor haar mogelijk wilt maken. Maar er zijn genoeg middenwegen. Denk bijvoorbeeld aan een aanleunwoning of serviceflat. Daar woon je in principe zelfstandig, maar er is wel hulp in de buurt, mocht dat nodig zijn. Vaak heb je ook de keuze om zelf te koken, een maaltijd bezorgd te krijgen, of gezamenlijk met medebewoners te eten.
Mijn voormalige buren van rond de 90 zijn helemaal opgefleurd sinds ze de stap genomen hebben. Ze zitten in een serviceflat in een groene omgeving, en genieten van de gezelligheid om zich heen. Het is dus vaak heel anders dan het beeld dat vaak in de media geschetst wordt.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Dat weet ik ook wel Bamibal, er zijn ook goede woonhuizen. Maar ik heb het ook anders gezien. Ook bij vrienden van oma. En ik (en mam) vinden het nog geen optie om oma daar al naar toe te doen. Het gaat dus puur alleen om koken en af en toe een pan vergeten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien kun je haar overreden het warme eten van tafeltje dekje of een dergelijke instelling te laten komen.
Maar misschien ziet ze dat ook al als een inbreuk op haar privé leven, wat het natuurlijk ook is!
Ik zou je zo graag willen helpen, maar ik zie ook geen oplossing.
Heel veel sterkte.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Met magnetronvoer bedoel ik dus de kant en klaar maaltijden van AH. Niet tafeltje dekje...al moet ik zeggen dat het eten van Stichting Welzijn Ouderen Arnhem, behoorlijk op AH magnetronvoer lijkt, gehaktstuiterbal, kleffe smaakloze aardappelpuree, jus uit een zakje. Daar kan echt koken gewoon niet tegenop, en die bedrijven zouden daar dus echt wat aan moeten doen. Oma draait ook zelf een gehaktbal, en kookt geen puree uit een zakje...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
[citaat Bamibal] "Mijn voormalige buren van rond de 90 zijn helemaal opgefleurd sinds ze de stap genomen hebben. Ze zitten in een serviceflat in een groene omgeving, en genieten van de gezelligheid om zich heen. Het is dus vaak heel anders dan het beeld dat vaak in de media geschetst wordt." Wat je zegt is een mooie uitzondering voor mensen met een beetje [of een beetje meer] eigen geld. Je spreekt over : een ...SERVICE flat in een GROENE omgeving...
Ja, dat klinkt goed, doe ik het ook voor, maar dat kost geld, veel geld wat niet veel mensen hebben en bovendien, niet iedereen fleurt op van de gezelligheid om hen heen... veel oude[re] mensen hebben behoefte aan rust en een bepaalde mate van stilte.
Echt, ik werk vrijwillig in een bejaardenhuis, dat heet tegenwoordig een "verzorgingscentrum", waar ik vaak hoor van mensen die niet doof zijn [is wel een belangrijk punt] dat ze knettergek worden van de herrie, schreeuwende of hard pratende mensen, die blijven daardoor dus weer vaker op hun kamer zitten... maar er zijn ongetwijfeld eenzame mensen die wel opfleuren.

Het beste antwoord

Zo lang mogelijk weg blijven uit een tehuis, maar als het niet anders kan... Een goed idee maar het is tegenwoordig moeilijker (zo niet bijna onmogelijk) om in een tehuis te komen dan om er weg te blijven. Ik weet niet of je daar al weleens aan gedacht hebt maar het kan geen kwaad om je er eens in te verdiepen en te kijken of je moeder al niet een indicatie kan krijgen (dat hoeft niet te betekenen dat ze er naar toe gaat).

Heeft je moeder ook een "hanger" waarmee ze een alarm kan aanschakelen als ze valt? Dat heeft mijn moeder van 95 snel hulp bezorgt toen ze viel en daarbij haar heup brak.

Je hebt het vooral over het koken dus dan vraag ik mij toch af waarom tafeltjedekje geen optie is? Dan blijft het kookwerk beperkt tot water koken voor thee of koffiezetten. Dat soort aparaten schakelt zichzelf doorgaans uit als ze vergeten worden.

En waarom is iemand een flapdrol als hij een rookmelder van € 5 tegen het plafond hangt? Dat is dan iemand die concreet wat doet. Je had ook zelf een rookmelder kunnen kopen (en kan dat nog steeds) (van betere kwaliteit). Daarnaast moet een rookmelder niet in de keuken maar bijvoorbeeld tussen de keuken en de woon/slaapkamer. Daarmee voorkom je dat hij afgaat als de aardappelen staan te koken maar doet hij wel datgene wat hij moet doen namelijk melden als de rook uit de keuken komt (dan zal er echt wel wat aan de hand zijn).

Toegevoegd na 43 seconden:
Sorry, waar ik moeder schreef bedoel ik natuurlijk je oma.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Op het moment dat een rookmelder afgaat die in de woonkamer hangt omdat er pan staat droog te koken is het al te laat. Dan staat je halve keuken al in de fik. Dus een rookmelder is naar mijn mening niet handig. Zeker geen €5,- ding boven het fornuis... Wij waren ons er niet van bewust dat oma vaak pannen op het "vuur" laat droog koken, en die "flapdrol" was een kerel van de gemeente, die heeft overal in de bejaardenwoningen van die dingen opgehangen boven de fornuizen, en alle bewoners hebben hetzelfde probleem. Dan ben je in mijn ogen een flapdrol, want je hebt je dus als inspecteur niet laten informeren door de brandweer. Tafeltje dek je is geen optie omdat oma graag zelf kookt. En ja eerlijk is eerlijk, het lekkerste eten maak je toch zelf, in plaats van het voedsel uit een gaarkeuken waarbij alleen gelet word op de kosten en niet op de inhoud. Oma heeft geen hanger, dat wil ze niet, en heeft ze ook (nog) niet nodig. Ze kan goed lopen. Alleen op de trap is ze een beetje stijf. Ze struint ook nog gerust de Deventer boekenmarkt langs. Zonder stok of rollator.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok, je hebt het recht het woord flapdrol te gebruiken. Realiseer je wel dat een rookmelder bedoelt is je voor brand te waarschuwen, niet voor aangebrandt eten. Je oma is een typische krasse knar maar ze zal toch ooit aan de hulpmiddelen moeten, en als je 90 bent kan zo'n hanger echt geen kwaad. Mijn moeder liep ook nog als een (bejaarde) kievit toen ze viel. En je doet tafeltjedekje te kort door dat te vergelijken met een gaarkeuken hoewel het waar is dat je zelf het lekkerst kookt. Behalve dat kan ik je dan verder niet adviseren.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Haha. Wij noemen oma Up-To-Date, ze probeert met alles bij te blijven, leest STAPELS boeken en kranten en tijdschriften (alleen tijdschriften als Quest, NGC) Wij zouden het ook fijn vinden als ze een hanger droeg, maar dat wil ze zelf niet, wij kunnen haar moeilijk verplichten natuurlijk. Of in ieder geval zo'n knop had in huis. Maar zij zegt "Ik wil niet de plek innemen van die het wel hard nodig heeft." wat moet je daar weer op zeggen dan.
anneliez
10 jaar geleden
dan zeg je : Beter mee verlegen dan om verlegen.
En ook dat ze verder niemand tot last is door die hanger te dragen, maar dat als ze hem niet draagt, en dan onverhoopt valt , want waarom zou zij dat niet kunnen, dat de ellende dan veel groter is als het langer duurt voor ze gevonden is. En dan " neemt ze wel plek in van anderen" Soms moetje het cru zeggen om door te dringen.

Andere antwoorden (5)

Wat mij geholpen heeft, mijn geheugen is na een beroerte flink achteruit gegaan, is het gebruik van bijvoorbeeld een simpele kookwekker. Ik verplicht mij zelf die te gebruiken, ik vergeet de tijd en anders gaan mijn pannen er gegarandeerd aan [en het eten natuurlijk].

Daarnaast spuit ik iedere dag insuline, daarvoor heb ik op mijn mobiel een wek alarm met herhaling gezet, doe ik dat niet, dan vergeet ik het gegarandeerd.
Er zijn tegenwoordig "senioren"mobieltjes te koop, heb er een gezien voor €50 met grote letters, helaas ik had net een nieuwe Nokia gekocht :)

Informeer eens bij een "hulpstukken" winkel, waar je dus bijvoorbeeld rollators en scootmobielen kunt kopen, daar weten ze er vast meer van, ook misschien van wat je nog zoekt als een bijzonder fornuis of andere zaken.
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
anneliez
10 jaar geleden
U weet dat u dingen vergeet, dus dan helpt een wekker. Als de oma toch tegen dementie aanzit, dan is de kans groot dat ze niet weet dat ze vergeet, dus zet ze die wekker niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
[HeerVoldemort vertelde toch dat Oma een test was afgenomen en dat ze niet dementerend was? Dan zou er inderdaad nog iets eenvoudigs aan te doen zijn.] Toch is dit een manier die je kunt invoeren om zo iets simpels als "de aardappelen niet vergeten" tot een gewoonte te maken. Briefje ophangen/ neerleggen/ notities in agenda / notities op bloknote ~~ allemaal manieren om dingen niet te vergeten.
Net zo als bijvoorbeeld niet vergeten de voordeur op slot te draaien [nachtslot]. Er zijn zo veel mensen die dit niet automatisch doen, of alleen 's nachts, of nooit...en dan verbaasd zijn als er wordt ingebroken.
Zelfde idee, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo'n test zegt ook niet alles, daarbij is het een momentopname.
Maar wat ik van Heer Voldemort haar oma hoor is ze echt niet dementerend, maar gewoon vergeetachtig.
Laat ,ik denk via de huisarts, iemand komen om het huis te bekijken op gevaarlijke/onhandige plekken. Volgens mij is dat een ergotherapeut of een ouderenwerker. maar ieder hulpmiddel is zo goed als zijn gebruiker.
Je kunt een goede/duidelijke weekkalender ophangen, maar als oma daar 3 keer in de week een blad aftrekt omdat ze denkt dat het weer zondag is, dan schiet het niet op. En een kookwekker om eten te koken heeft ze nog nooit gebruikt, dus ze kan nu ook wel zonder. En al loop je nog zo goed, vallen kan iedereen (kijk maar naar prinses Beatrix) Probeer verder toch haar ergens ingeschreven te krijgen, benadruk dat er een wachtlijstis, zodat het nog wel jaren kan duren, maar ze dan kan gaan als het nodig is.
Anders kan ze bij urgentie in het eerste het beste huis geplaatst worden, wat niet jullie voorkeur zou hebben, omdat het verder weg is, niet mooi gelegen is of wat dan ook.
Sterkte, je gaat het nodig hebben, als oma echt dement wordt
10 jaar geleden
In plaats van zelf koken zou je kunnen denken aan een maaltijdservice,ook kun je om inloopmomenten vragen bij de thuiszorg ,ik weet niet of ze al hulp heeft bij adl anders zou je kunnen vragen om in de ochtend en de avond iemand langs te sturen,licht ook buren goed in en laat je telefoonnummer achter dan kunnen ze bellen mocht er iets verdachts zijn,spreek onderling af dat jullie haar om beurten dagelijks bellen en vraag wat ze op dat moment doet en of ze nog plannen heeft voor de dag ,natuurlijk kun je de nodige rookmelders e.d. wel ophangen is ook prima maar weet ze hoe ze moet handelen als het echt mis gaat,ook een personen alarm kan uitkomst bieden als er iets gebeurd dan drukt ze op de knop en er komt iemand
Zorg dat het alarmnummer en andere belangrijke telefoonnummers voorgeprogrammeerd staan in een zogenaamde seniorentelefoon dan kan ze met 1 druk op de knop hulp inschakelen
Succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Regel mbv de huisarts thuishulp. Dan komt er iemand om de medicijnen te geven en om het eten warm te maken. En er kan dan ook iemand zijn die het eten bestelt zodat ze niet zonder zit. En de indicatie kan ook nog andere mogelijkheden om hulp te krijgen aan het licht brengen. En zorg dat iemand de post bekijkt op rekeningen, dat iemand voor haar internet bankiert en dat zie niet allerlei folders met aanbiedingen instuurt. Zeg alle catalogi en folders die nog per post komen op. En plak een nee-sticker op de brievenbus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ze is niet dement, ze bestelt geen zooi die ze niet nodig heeft, en ze kijkt gewoon de folders door en koopt wat ze nodig heeft / leuk vind. Rekeningen betaald mijn moeder, die regelt ook dat oma geld krijgt voor boodschappen en andere dingen, mijn moeder doet het internetbankieren. Medicijnen heeft ze niet. Thuis zorg komt 2x per week wat schoonmaken, verder kan en doet ze alles zelf, alleen vergeet ze af en toe een pan van het fornuis te halen.
Een veilige manier van koken is koken op een inductieplaat. De kans op brand verminderd, doordat de plaat veel minder heet wordt dan de keramische kookplaat, ook branden geknoeide etensrestjes niet in op de plaat. Als je de pan van het vuur haalt, dan slaat deze af. Een nadeel is wel dat de plaat op een aparte electriciteits groep moet worden gezet. Ik heb er 1 deels vergoedt door het WMO gekregen, omdat koken voor mij ook niet veilig is met een normale kookplaat. Overwegen jullie voor deze plaat te kiezen, dan is het dus aan te raden hier een aanvraag voor te doen. Anders dan in de link staat, zijn ook inductiekookplaten te koop met draaiknoppen.