Hoe kunnen we de veiligheid in het huis van oma vergroten i.v.m. vergeetachtigehid?

Oma word 90 dit jaar, prachtige leeftijd natuurlijk.

Maar inmiddels begin je natuurlijk wel het een en ander te merken aan vergeetachtigheid. Ze is niet dement, daar heeft ze een test voor gehad, en daar kwam uit dat ze wel wat dingen vergeet, maar niet ernstig.

Toch zien wij regelmatig dat ze pannen laat droog koken. En dat probeert ze te verbergen, maar ja, zo'n pan verkleurd nu eenmaal als dat gebeurd, en inmiddels zijn al haar pannen lichtelijk goudkleurig i.p.v. zilverkleurig.

Ze kookt keramisch dus dat scheelt al, ze heeft haar hele leven al elektrisch gekookt, dus van kookplaat naar keramisch was geen probleem.

Een of andere flapdrol had een goedkope €5,- van de action rookmelder in haar keuken opgehangen, maar die heeft ze met een bezem van het plafond afgeslagen toen dat ding maar af bleef gaan om niks. (Speklapje bakken)

Nu weet ik dat er hittemelders zijn, maar het is me niet helemaal duidelijk waar je die moet ophangen. Zo'n ding gaat af bij 60 graden, en als je een pan met aardappelen op hebt staan, komt daar natuurlijk stoom uit, stoom is heet en stijgt op, komt dit in die melder, gaat hij denk ik ook af. Of trek de oven open en zo'n hete walm komt naar buiten...

Mijn moeder en ik hadden het er gister over, en mijn moeder wil absoluut niet dat oma naar een tehuis gaat (andere kinderen willen dat wel) Mijn moeder en ik denken dat oma daar doodongelukkig zou worden. Ze wil gewoon haar privacy, zelfstandigheid en tuintje.

zie rest in reacties:

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Zo lang mogelijk weg blijven uit een tehuis, maar als het niet anders kan... Een goed idee maar het is tegenwoordig moeilijker (zo niet bijna onmogelijk) om in een tehuis te komen dan om er weg te blijven. Ik weet niet of je daar al weleens aan gedacht hebt maar het kan geen kwaad om je er eens in te verdiepen en te kijken of je moeder al niet een indicatie kan krijgen (dat hoeft niet te betekenen dat ze er naar toe gaat). Heeft je moeder ook een "hanger" waarmee ze een alarm kan aanschakelen als ze valt? Dat heeft mijn moeder van 95 snel hulp bezorgt toen ze viel en daarbij haar heup brak. Je hebt het vooral over het koken dus dan vraag ik mij toch af waarom tafeltjedekje geen optie is? Dan blijft het kookwerk beperkt tot water koken voor thee of koffiezetten. Dat soort aparaten schakelt zichzelf doorgaans uit als ze vergeten worden. En waarom is iemand een flapdrol als hij een rookmelder van € 5 tegen het plafond hangt? Dat is dan iemand die concreet wat doet. Je had ook zelf een rookmelder kunnen kopen (en kan dat nog steeds) (van betere kwaliteit). Daarnaast moet een rookmelder niet in de keuken maar bijvoorbeeld tussen de keuken en de woon/slaapkamer. Daarmee voorkom je dat hij afgaat als de aardappelen staan te koken maar doet hij wel datgene wat hij moet doen namelijk melden als de rook uit de keuken komt (dan zal er echt wel wat aan de hand zijn). Toegevoegd na 43 seconden: Sorry, waar ik moeder schreef bedoel ik natuurlijk je oma.

Bronnen:
http://www.brandweer.nl/brandveiligheid/ve...

Wat mij geholpen heeft, mijn geheugen is na een beroerte flink achteruit gegaan, is het gebruik van bijvoorbeeld een simpele kookwekker. Ik verplicht mij zelf die te gebruiken, ik vergeet de tijd en anders gaan mijn pannen er gegarandeerd aan [en het eten natuurlijk]. Daarnaast spuit ik iedere dag insuline, daarvoor heb ik op mijn mobiel een wek alarm met herhaling gezet, doe ik dat niet, dan vergeet ik het gegarandeerd. Er zijn tegenwoordig "senioren"mobieltjes te koop, heb er een gezien voor €50 met grote letters, helaas ik had net een nieuwe Nokia gekocht :) Informeer eens bij een "hulpstukken" winkel, waar je dus bijvoorbeeld rollators en scootmobielen kunt kopen, daar weten ze er vast meer van, ook misschien van wat je nog zoekt als een bijzonder fornuis of andere zaken. Succes!

Laat ,ik denk via de huisarts, iemand komen om het huis te bekijken op gevaarlijke/onhandige plekken. Volgens mij is dat een ergotherapeut of een ouderenwerker. maar ieder hulpmiddel is zo goed als zijn gebruiker. Je kunt een goede/duidelijke weekkalender ophangen, maar als oma daar 3 keer in de week een blad aftrekt omdat ze denkt dat het weer zondag is, dan schiet het niet op. En een kookwekker om eten te koken heeft ze nog nooit gebruikt, dus ze kan nu ook wel zonder. En al loop je nog zo goed, vallen kan iedereen (kijk maar naar prinses Beatrix) Probeer verder toch haar ergens ingeschreven te krijgen, benadruk dat er een wachtlijstis, zodat het nog wel jaren kan duren, maar ze dan kan gaan als het nodig is. Anders kan ze bij urgentie in het eerste het beste huis geplaatst worden, wat niet jullie voorkeur zou hebben, omdat het verder weg is, niet mooi gelegen is of wat dan ook. Sterkte, je gaat het nodig hebben, als oma echt dement wordt

In plaats van zelf koken zou je kunnen denken aan een maaltijdservice,ook kun je om inloopmomenten vragen bij de thuiszorg ,ik weet niet of ze al hulp heeft bij adl anders zou je kunnen vragen om in de ochtend en de avond iemand langs te sturen,licht ook buren goed in en laat je telefoonnummer achter dan kunnen ze bellen mocht er iets verdachts zijn,spreek onderling af dat jullie haar om beurten dagelijks bellen en vraag wat ze op dat moment doet en of ze nog plannen heeft voor de dag ,natuurlijk kun je de nodige rookmelders e.d. wel ophangen is ook prima maar weet ze hoe ze moet handelen als het echt mis gaat,ook een personen alarm kan uitkomst bieden als er iets gebeurd dan drukt ze op de knop en er komt iemand Zorg dat het alarmnummer en andere belangrijke telefoonnummers voorgeprogrammeerd staan in een zogenaamde seniorentelefoon dan kan ze met 1 druk op de knop hulp inschakelen Succes

Regel mbv de huisarts thuishulp. Dan komt er iemand om de medicijnen te geven en om het eten warm te maken. En er kan dan ook iemand zijn die het eten bestelt zodat ze niet zonder zit. En de indicatie kan ook nog andere mogelijkheden om hulp te krijgen aan het licht brengen. En zorg dat iemand de post bekijkt op rekeningen, dat iemand voor haar internet bankiert en dat zie niet allerlei folders met aanbiedingen instuurt. Zeg alle catalogi en folders die nog per post komen op. En plak een nee-sticker op de brievenbus.

Een veilige manier van koken is koken op een inductieplaat. De kans op brand verminderd, doordat de plaat veel minder heet wordt dan de keramische kookplaat, ook branden geknoeide etensrestjes niet in op de plaat. Als je de pan van het vuur haalt, dan slaat deze af. Een nadeel is wel dat de plaat op een aparte electriciteits groep moet worden gezet. Ik heb er 1 deels vergoedt door het WMO gekregen, omdat koken voor mij ook niet veilig is met een normale kookplaat. Overwegen jullie voor deze plaat te kiezen, dan is het dus aan te raden hier een aanvraag voor te doen. Anders dan in de link staat, zijn ook inductiekookplaten te koop met draaiknoppen.

Bronnen:
http://www.kieskeurig.nl/kookplaat/informatie
http://www.twenga.nl/draaiknoppen-inductie...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100