Naheffing ontvangen van vorige woningbouw, mag dat zomaar?

Afgelopen 6 jaar heb ik samen met mijn partner een appartement gehuurd via een woningbouwvereniging. Eind 2012 zijn wij hieruit vertrokken en nu huren wij een huis (particulier). We zijn dus weg bij deze woningbouwvereniging.

Kort nadat wij in ons nieuwe huis woonden ontvingen wij een rekening van de woningbouw van een goede €450 met het verzoek deze zsm te betalen. Het ging hierbij om warmtekosten die niet op juiste wijze in rekening gebracht waren door een fout van de woningbouw zelf. Volgens hun mogen zij dit t/m 5 jaar terug met (reeds vertrokken) huurders verrekenen. Uit 'coulance' omdat het hun eigen fout is rekenen ze ons maar 1 jaar, wat neerkomt op die €450.

Wij zijn van mening dat we zo'n 6 jaar lang een verkeerd inzicht hebben gehad in de werkelijke kosten door een fout aan hun kant. Met dit bijkomende bedrag hebben wij dan ook geen rekening gehouden en hebben we ook niet zomaar klaarliggen om te betalen.

Mag een woningbouwvereniging (na jaren van onjuiste informatieverschaffing) nog een dergelijke rekening sturen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Beetje afhankelijk hoe de fout precies is ontstaat en of de woningbouw bijvoorbeeld nalatig is geweest bij het berekenen.
Ik denk echter dat er betaald zal moeten worden.

Eventueel langs:
http://www.juridischloket.nl/contact/bezoekhetjuridischloket/Pages/default.aspx

Je kan sowieso om een betalingsregeling vragen, als je dat doet geef je wel aan dat je gaat betalen en het dus eens bent het bedrag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is inderdaad slordig, maar als ze die warmte echt hebben geleverd kunnen ze die tot 5 jaar na dato nog in rekening brengen. Dat is de wettelijke vervaltermijn. Of je dat redelijk vindt is niet van belang, dat heeft de wetgever al voor je bepaald.
Je kunt het ook anders bekijken: als ze elk jaar een correcte rekening hadden gestuurd was je duurder uit geweest. De korting die je krijgt is dus inderdaad coulance.
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik ging uit van de wettelijke verjaringstermijn zoals-tie in het Burgerlijk Wetboek staat. Voor huurwoningen is er inderdaad een veel kortere termijn.