Wat valt onder courtage van de Makelaar en wie doet wat?

huis verkocht, voorlopige koopakte getekend en vervolgens heeft de koper de termijn van de voorlopige koopakte laten verlopen. Heeft geen financiering geregeld. Nu is het zo dat dat er wel een ingebrekestelling heeft plaatsgevonden, echter daarop vind ook geen beweging op. Wie doet nu wat, mag ik er van uit gaan dat de Makelaar nu mijn belangen tot afdwingen van 'verkoop' overgaat. Naar mijn idee maak ik gebruik van een Makelaar om mij te verzekeren van een goede begeleiding en afronding van de verkoop. De voorlopige koopakte staat vol met juridische zware termen, maar wie voert deze uit? Het kan toch niet zo zijn dat ik nu zelf een juridische strijd moet gaan voeren, terwijl ik een professional heb ingehuurd, juist voor als het niet loopt zoals beoogt.
Nu geeft de Makelaar aan dat afdwingen van verkoop, eventueel eerst boete van 10% en alsnog verkoop door de Notaris zou moeten gebeuren, maar deze weigert volgens de Makelaar deze stap te maken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Volgens mij moet je genoegen nemen met de de boete van 10%. Er hoeft dan geen verplichte verkoop op te volgen. En inderdaad is je makelaar degene die, als je het complete pakket hebt afgesproken, ook je zaken tot het eind moet behartigen.
Ivana
10 jaar geleden
Afdwingen, al dan niet via de rechter, dat de koper alsnog het huis afneemt gaat waarschijnlijk niet lukken. Hij heeft er immers het geld niet voor. Wel is hij, als je het standaard koopcontract hebt gebruikt, 10% boete verschuldigd. Het innen van deze boete is niet het werk van de notaris. Normaal gesproken regelt de makelaar dat voor je, en bij problemen met het innen gaat hij via de rechter en een deurwaarder achter het bedrag aan.
Als ik je een tip mag geven: stoppen met die makelaar, en ga naar een deurwaarderskantoor met je verhaal. Zij regelen de rest voor je. En zoek een andere makelaar, want je wilt je huis nog steeds verkopen neem ik aan.