Heeft het zin om een vloerverwarming aan te leggen op de eerste verdieping?

Belangrijk is dat ik geen koude voeten wil hebben als ik op mijn vloer loopt. Een goede vloerbedekking is ook zeer prijzig dus vandaar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
14.6K

Het beste antwoord

Kun je je vraag ook preciezer stellen?

Wil je het in je huidige woning gaan toepassen, of in een nieuw te bouwen woning?
Wat is de functie van de eerste verdieping? Wordt hij traditioneel gebruikt als slaapverdieping, of als een woonverdieping?
Aan welke vloerbedekking denk je?
Wil je het gaan gebruiken als een aanvullende verwarming, of als hoofdverwarming?

Robert
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik heb thuis geen vloerverwarming, maar toch is de vloer van de eerste verdieping altijd lekker warm, doordat de warmte van de verdieping er onder toch naar boven trekt. "Gratis" vloerverwarming dus.

Verder heb ik boven uiteraard cv radiatoren.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Goede vloerbedekking is misschien wel prijzig maar na aanschaf kost het je verder niets meer. Vloerverwarming blijft geld kosten bij gebruik, denk dat je duurder uit bent op den duur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je alle kosten gaat tellen,dan kun je bter de vloer isoleren en goede vloerbedekking leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat heeft wel zin maar dan moet je onder de vloerverwarming isolatie leggen zodat de warmte van de vloerverwarming ook naar boven uitstraalt en niet het plafond van de begane grond verwarmt
wij hebben zelf boven ook vloerverwarming op de badkamer en dit is bijzonder prettig als je uit bad of de douch komt
ik zou geen electriche vloerverwarming nemen die is erg duur in verbruik maar gewoon slangen in de vloer leggen en aansluiten op de cv
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij c.v verwarming, komt de warmte van de radiatoren.
Deze warmte gaat direct omhoog naar het plafond.
Het verschil in themperatuur, kan wel 7 graden zijn in vergelijking met de vloer.
Stel je de kamerthemperatuur op 21 graden, dan is het bovenin 24 of 25 graden, terwijl het bij de vloer ( waar je voeten zijn) 17 of 18 graden is.
Soms nog veel lager! Dat geeft de koude voeten!
Isoleer de vloer indien mogelijk met steen of glaswol en leg op de vloer vinyl vloerbedekking, met een viltrug o.i.d.
Er zijn ongelooflijk mooie hout en plavuizen imitatie's in dat vinyl en het isoleert geweldig goed, je zal zien dat je daarna minder hoeft te stoken en het verschil in themperatuur tussen het plavond en de vloer aanzienlijk minder is, dus geen koude voeten meer, zonder vloerverwarming!
Heb hier zeer goede ervaringen mee, koop wel een goede kwaliteit, dat kost wel wat meer , maar gaat erg lang mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb t/m de garage vloerverwarming.
Het is afzonderlijk aan of uit te zetten en bevalt prima.
Moet er wel aan toevoegen dat we aardwarmte hebben dus dan zijn de stookkosten erg laag.
Alléén de pomp is nog wat duur in de aanschaf en kost een beetje aan elektra kosten.
Op de lange duur moet hij terug te verdienen zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, in de zomer zetten we de installatie op airco, heerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apart van de vraag of het zin heeft denk ik dat de kosten heel erg hoog zijn.
Warme voeten kunnen ook goedkoper verkregen worden: Wel eens aan pantoffels gedacht?