Kan een Ikea 130l opbergbox zo'n 100l water aan?

Ik ga volgend jaar betta vissen kweken en heb voor de mannetjes al alles geregeld van hoe ze apart komen ze zitten
Maar ik heb op zolder maar 2 35l bakjes staan als uitgroeibak voor de vrouwtjes
Toen ik vandaag bij de Ikea was zag ik zo'n grote opbergbox van zo'n 75*55cm staan met een inhoud van 130l en zo'n bak zou perfect zijn als uitgroeibak! (meerdere kwekers gebruiken zo'n plastic bakken, hoeft er niet mooi uit te zien, het moet gewoon werken :) )
Maar nu is de vraag: Zou zo'n bak gevuld kunnen worden met zo'n 100l water? Zou ie dan niet scheuren? Of zou dat moeten lukken?
Ik wil natuurlijk niet dat zo'n bak opeens lekt of zelfs scheurt!

Toegevoegd na 2 uur:
@Daki
Betta mannetjes groot genoeg huisvesten is gewoon onmogelijk! Ga gerust bij elke kweker ter wereld kijken, geen enkele zal een fatsoenlijke 20l bak voor elke visje hebbe hoor!
Reken dat maar eens uit: ruim 15€ voor de bak, 10€ voor de filter, 15€ voor de verwarming, dat is dus al 40€
Een filter verbruikt zo'n 3watt voor n 20l bak, een verwarming 25watt, Verwarming is +-4u/dag aan (100W) en de filter 24/24 (72W) dus dat is 172W voor 1 vis per dag aan electriciteit
En dan heb je ongeveer 50-100 mannetjes in een kleine tot normale kweek, dus dat is 8600-17200W per dag (8.6kWh - 17.2kWh)
1kWh kost tegenwoordig al zo'n 9cent, dus dat is 0.77€ - 1.54€ per dag aan electriciteit (voor alleen de mannetjes!)
Ze kunnen op 3 maanden worden verkocht, en moeten er op 2 maanden in, en pakt nog eens 2 maanden voor ze allemaal zijn verkocht(c)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kijk eens, dat is al een mooiere oplossing voor je betta's! Nu alleen nog de mannetjes afzonderlijk groot genoeg kunnen huisvesten!

Het beste antwoord

Ik ga uit van deze:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90102971/#

De bak op zich kan het denk ik wel aan, het voordeel van water is dat de belasting mooi verdeeld wordt, als je de bak op de kop zet kan je erop staan zolang je maar niet in het midden gaat staan. (een trap in veiliger!)

de wieltjes kunnen een probleem worden, die zou ik eraf halen.

Ook moet de bak op een vlakke ondergrond staan.

Wel even opletten of de bodem het aankan.
Ideaal zou zijn de bak in zand te zetten, zoals ze ook een douchebak of bad wel plaatsen. Of een plank eronder, zodat ie niet door kan zakken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is m inderdaad :)
De bak komt op een grote isolatieplaat te staan (zodat dat ook weer wat uitspaart op verwarming van de bak) dus misschien zakt die daarin weg (er is een ruit-patroon op de onderkant) zodat ie vlak staat op de plaat De wieltjes wou ik er zowiezo al af halen, want daar heb ik ervaring mee toen ik kind was dat die niet goed houden als er gewicht in zit (in zo'n bak zitten en Weehh!! rondrijden door het huis :P)

Andere antwoorden (1)

Ik zou het er niet op wagen, dat is bedoeld voor licht spul zodat je hem ook nog kunt tillen en verplaatsen. Ik zou er hooguit 25 kg indoen. En als de bodem niet vlak is (wieletjes of pootjes) gaat het gegarandeerd barsten.