Mag je je garage verkopen zonder toestemming van de bank?

Ik bezit een koophuis met dubbele garage. Mag ik één van de twee garages zomaar verkopen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
6.7K

Antwoorden (3)

Dat ligt aan de afspraken die er in je hypotheek gemaakt zijn.

Je huis (met garages) is onderpand voor je hypotheek. Als jij je hypotheek niet kan aflossen kan de bank je huis innemen en deze verkopen. Dus kun je niet je huis, of je garage verkopen zonder toestemming.

Tenzij in de hypotheek enkel het huis met 1 garage vermeld staat. In dat geval ben je vrij dit pand te verkopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat denk ik niet. Maar dat is afhankelijk of het gebouw kadastraal een ander gebouw is. Dus met andere woorden kan er alleen op de parkeergarage hypotheek worden gevestigd? Dat moet je even uitzoeken in de aankoopakte.
Indien dit niet het geval is (en dus niet gesplitst kadastraal) mag je het niet verkopen en kan het jurisch ook niet.

En indien het wel zou kunnen en de bank heeft er hypotheek op gevestigd dan moet je wel even toestemming vragen aan je bank. Dan moet je dus aantonen dat de rest van de woning en de andere garage voldoende waarde hebben ter dekking van de hypotheek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit moeilijker ligt dan dat je denkt.
Kadastraal is jouw huis met dubbele garage een. Je zou dus 1 garage van de rest van het onroerend goed moeten splitsen. Hiermee zijn overigens ook kosten verbonden en dit is lang niet altijd toegestaan.

Dan nog de vraag over de bank. Dit antwoord is alleen gebaseerd op gezond verstand en niet op echte kennis.
Ik denk dat je absoluut toestemming van de bank nodig hebt. Je brengt namelijk een wijziging aan in het onderpand dat jij hebt gegeven aan de bank door daar een hypotheek aan te gaan. Als het al zou mogen van je hypotheekverstrekker, zal je waarschijnlijk de verkoopwaarde moeten gebruiken om je je hypotheek deels af te lossen. Immers, je onderpand wordt nu minder waard.