Ik ga met mijn vriendin bij iemand inwonen, wat is er precies nodig ?

Beste lezer ,
samen met mijn vriendin ga ik bij een vrouw inwonen. Dit is in een koophuis, de vrouw is echter vaak weg op vakantie.
tuurlijk moeten we samen huur betalen, alleen als we willen inschrijven gaat de huurprijs omhoog.
graag zou ik willen weten hoe het zit met huursubsidie, kan ik deze überhaupt aanvragen ? belastingdienst site vind ik niet echt overzichtelijk.
Wat valt er allemaal nog meer te regelen kan iemand dit onder elkaar zetten en met welke instantie ik dan te maken heb.
heb ik dan ook rechten en dergelijken, zo ja wanneer heb ik deze en wat moet ik hier voor doen. bepaalde dingen vast leggen of iets ?
weet iemand miss een nummer ofz van iemand die veel hier over weet die ik even kan bellen ofz.
ter info : ik ben 20 en zij 18
bij voorbaat dank.

Weet jij het antwoord?

/2500

Om in aanmerking te komen voor huursubsidie moeten jullie beiden ingeschreven staan bij de gemeente op het betreffende adres, dus dat is in ieder geval wel nodig, ongeacht of de huur dan omhoog gaat of niet. Wat betreft de huur... Deze mag niet lager zijn dan € 200,70 en niet hoger dan € 348,99. Bovenstaande punten zouden je huursubsidie kunnen opleveren, maar een ander belangrijk punt is dat de woning over een eigen voordeur moet beschikken en dat zal bij jullie niet het geval zijn, tenzij de eigenaar van de woning de hele bovenverdieping verhuurd en ervoor zorgt dat er een aparte voordeur is, die direct uitkomt in jullie deel van het huis. Hieronder nog even een samenvatting van de voorwaarden om huursubsidie te krijgen in het geval van samenwonen en dan met jullie leeftijden: "- Tussen de 18 en 22 jaar: * Nederlandse nationaliteit of verblijfsvergunning (welke recht geeft op toeslagen) * Huur mag niet lager zijn dan € 200,70 en niet hoger zijn dan € 348,99 * Als uitzondering geldt bij een kind maximale huur van € 631,73 * Maximaal gezamelijk inkomen van € 27950 * Beide ingeschreven bij de gemeente op het betreffende adres * Betreffende woning moet over een eigen voordeur beschikken " http://www.woningen.org/informatie/woning-huren/huurtoeslag/

Het telefoonnummer van iemand die hier meer vanaf weet is die van HuBa Hulp bij aangifte belasting. Als je lid bent van de vakbond, dan kun je terecht bij de vakbond. En anders bij de belastingdienst. Er zijn een aantal voorwaarden. 1) ouder dan 18 jaar. 2) Zelfstandige woonruimte 3) Ingeschreven bij de gemeente op het adres 4) Geen andere personen ingeschreven op het adres 5) Nederlandse nationaliteit 6) inkomensgrens 7) Vermogensgrens 1. Jullie zijn beide oud genoeg. 2 en 4. Zelfstandige woonruimte betekent eigen kamer waarin je woont en slaapt, eigen toilet, eigen keuken. Een etage of deel van het huis welke afsluitbaar is geldt als zelfstandige woonruimte. En geregistreerd als een aparte adres. Hiervoor heb je de hulp nodig van de gemeente of een notaris voor de akte van splitsing. 3 Na de splitsing kun je inschrijven bij de gemeente op het 'nieuwe' adres. 5 Ik neem aan dat jullie beide Nederlanders zijn. Of een geldige verblijfsvergunning hebben. 6 en 7 afhankelijk van het gezamenlijke inkomen en de hoogte van de huur krijgen jullie de maximale huursubsidie. Als het tegen zit dan krijgen jullie huursubsidie van 0 euro. Mocht jullie denken dat voorwaarde 6 en 7 een lage huursubsidie oplevert dan zou ik dat eerst laten uitrekenen. Dit kan via de website van de belastingdienst. Vul hierbij in dat je een toeslagpartner hebt. Mocht het invullen van het toetsing inkomen lastig zijn vanwege vermogen en diverse bijbaantjes, dan zou ik de belastingsdienst bellen Telefoon: 0800 - 0543 (gratis) Bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Hou wel even de Burgerservicenummer/sofinummer van jou en je vriendin bij de hand. Dit staat op uw paspoort, loonstrook en rijbewijs. Ook je wel of niet een zelfstandige woonruimte hebt is het lastigste deel van de vraag en of het de moeite loont om het deel dat je huurt zelfstandig te maken. In de vakantie periodes is de situatie gemakkelijker. En misschien kun je over de vakantie periodes de subsidie aanvragen en voor de andere periodes een andere regeling treffen. Ik neem aan dat tijdens de vakantie periodes er een andere huur geldt. Het is geen probleem voor de belastingdienst als de eigenaar geen eigen keuken en toilet heeft. Of officieel niet meer op dat adres woont.

Bronnen:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/...
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/conn...
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/conn...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100