Ik heb rondvliegende motjes in huis. Waar komen deze vandaan en wat kun je er aan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
46.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.papua-insects.nl/insect%20orders/Diptera/Psychodoidea/Psychodidae.jpg
Wil even naar deze afbeelding kijken ???
Zijn het geen riool motjes ??? Door een lek in mijn riool had ik ze ook in de kruipruimte en ze zijn moeilijk uit te roeien had ik gelezen op internet.
Maar ik heb bussen van HG gekocht tegen vliegen en ongedierte en die leeg gespoten in de kruip ruimte en dit schijnt te helpen , maar ik hou het goed in de gaten want ze kunnen lang overleven .
Misschien heb jij ook ergens een lekje zitten , slim om even te controleren.
Succes ermee.

Antwoorden (3)

Je kunt van die mottenballen kopen om in je kast te hangen zodat je er in de toekomst geen last meer van krijgt en voor nu kun je een verdelgingsmiddel kopen. Volgens mij kan het gewoon met insectenspray. Er zijn in elk geval middelen tegen motten te koop bij de drogist.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze gaan bijv. in kleding zitten die lang in een kast heeft gehangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zelf heb ik dit een keer in mijn voorraadkast gehad. Ze zaten in alle verpakkingen, ook de nog nieuwe pakken, en hadden zich door papier en plastic heen gegeten. Ze legden eitjes in de voedselwaren (te zien als een soort spinrag, vooral in de hoeken en randen van verpakkingen) en daaruit kwamen larven, na goed kijken te zien tussen bijvoorbeeld de rijstkorrels. Oplossing was werkelijk alle verpakkingen weggooien, kast goed schoonmaken en inspuiten met insectenspul.
Wel grondig aanpakken, want het kunnen er snel heel veel worden.

Het kunnen ook kledingmotten zijn, dan doen wat het eerste antwoord aanraadt, maar het kan dus ook die in levensmiddelen zitten. Zelf acht ik die kans het grootst. Zeker omdat je geen melding maakt van gaatjes in je kleding.

Succes!

Toegevoegd na 53 seconden:
Nadat je iets ingespoten hebt met insectenspul en de plaag blijkt voorbij, natuurlijk wel alles even afsoppen voor je er je levensmiddelen weer terugzet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De grote motten komen gewoon binnen door een deur of open raam, vervolgens leggen ze hun eitjes binnen, dit kan tussen of op kleding zijn, maar ook in meel, tussen vogelvoer of tarwe. Goed stofzuigen is nodig bij motten, maar ook de planken in de kasten regelmatig schoonmaken en textiel wassen, liefst op 60 graden. Kleding die niet in de wasmachine kan, 48 uur de vriezer in. Er bestaan chemische en niet-chemische bestrijdingsmiddelen, als je besluit om een mottenspray te gebruiken, maak dan eerst de kast schoon, spray vervolgens en was of vries de kleding die terug de kast in moet, de ruimte goed luchten na gebruik. Er bestaan ook strips voor in de kast, wat millieuvriendelijk is en mottenballen, daar is het nadeel de sterke geur eraan. Dan zijn er nog mottencassettes en blokjes cederhout, deze schuur je regelmatig licht op en leg je vervolgens in je schone kast.

Motten in huis heeft tot gevolg: veel stofzuigen, veel wassen en veel schoonmaakwerk.