Mag een verhuurder het voorschot g/w/e zo laag en hoog zetten als hij zelf wil en de kale prijs daarmee beinvloeden?

Ik zou 800 inclusief betalen aan huur. Nu dacht ik ongeveer: 680 kale huur, 100 g/w/e en 20 Euro stoffering en heffing. Zoiets. Nu komt ze met: 740 kaal, 40 g/w/e en 10 heffing en 10 stoffering. Mag dit zo? Bij die 40 moet altijd geld bij want dat is geen reeel bedrag voor g/w/e. Had ze dit op 100 gezet dan was ik klaar met het incl. bedrag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus op 100 en de kale prijs wat lager!

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik snap je probleem niet. 800 inclusief alles is hooguit 800 euro dus. Hoe dit bedrag is opgebouwd, maakt helemaal niks uit. Misschien is het juist nog wel voordelig voor je, omdat je op deze manier misschien wel meer huursubsidie kan krijgen. Mits je hier voor in aanmerking komt natuurlijk.

daar zijn wel regels voor. Kun je misschien vragen aan Kamernet.nl of bij de huuradviescommissie.

Voor het verhogen van de kale huurprijs zijn wettelijke regelingen voor die met een klein percentage mogen stijgen per jaar. De gwl kan jaarlijks vors worden verhoogd door het 'gebruik' ervan. Het verhogen van de huurprijs en het verlagen van gwl is volledig in voordeel van de verhuurder. Het percentage wat over de kale huur wordt berekend zal uiteindelijk een hoger bedrag opleveren, omdat het bedrag hoger is. En de kans dat je gwl stijgt op wonderbaarlijke wijze is natuurlijk een stuk groter, omdat het gereserveerde bedrag hiervoor jager ligt en hoogstwaarschijnlijk minder reëel is. Wat je kunt doen is het volgende: je spreekt de verhuurder aan op vooraf gemaakte afspraken en wenst onder die omstandigheden in te stemmen met het contract. Onderhandelen! En je kan de woning op bepaalde zaken laten controleren op aanwezigheid en de algehele staat, vanuit die berekening kan er gekeken worden naar de daadwerkelijke kale huurprijs. Op kamernet.nl staat informatie over deze mogelijkheid. Succes! Toegevoegd na 3 minuten: Ik bedoel dus een percentage van 1% over 680 is minder dan over 740. *jager is lager

Ja, een verhuurder mag de prijs van zijn woning, die hij zelf verhuurt zo hoog en zo laag zetten als hij wil. De vraag in dit geval is wat de originele afspraken zijn geweest. Heb je de verdeling tussen g/w/l besproken? Of is dit inclusief in de huurprijs? Als het inclusief is kun je geen naheffing meer krijgen, het is namelijk volledig inclusief. Als het alleen een voorschot is, is dit natuurlijk anders. Maar zolang er nog geen afspraken over vast staan mag de verhuurder best zeggen dat de huur 740 euro is. Het staat jou altijd nog vrij hier niet mee accoord te gaan. Bedenk ook dat de kale huur voor de verhuurder is, het g/w/l ziet hij zelf niets van terug. Dus voor hem is dit geen onderhandel punt. (jij hebt minder risico, hij heeft minder inkomsten, is vanuit de huurder gezien geen goede deal.)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100