Afvoer vaatwasser stinkt naar riool lucht als het regent ?

Onlangs is mijn riolering buitenshuis vervangen. Echter bemerk ik nu dat als het regent dat de afvoer van mijn vaatwasmachine gaat stinken. Ik heb het idee dat als ik de vaatwasmachine dan aanzet de lucht verdwijnt.
Ik heb sinds kort ook last van grondwater in mijn kelder (onder het huis)
Ik weet niet of het een met het ander te maken heeft dus zet het er daarom maar even bij. Met name de stank is erg vervelend
Wat zou dit kunnen zijn en hoe op te lossen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
6.5K

Antwoorden (2)

Dat komt doordat nieuwe riolering werkt met druk. Eens in de zoveel uur wordt onder hoge druk het riool leeggezogen. Hierdoor kan het water uit de leidingen verdwijnen waardoor de sifon droog komt te staan en de stank omhoog kan komen. Oplossing is om een tweede sifon er tussen te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Riool dat onder druk leeggezogen wordt?
Nog nooit van gehoord, volgens mij onzin, heb je een linkje?
Hoewel de regenwater afvoer officieel niet op het riool mag worden aangesloten, kan het wel!
Het kan zijn dat er of geen cyfon bij de vaatwasser zit waardoor het gaat stinken, of er moet een beluchter geplaatst worden zodat de cyfon niet leeg wordt gezogen!
Als er ineens veel water door de afvoer stroomt zonder beluchter, kan het systeem vacuüm getrokken worden! Hierdoor trekt die de cyfons leeg!