Wanneer is een woning toe aan een sloopplan?

Hoi,

Ik woon in een huis die inmiddels 41 jaar oud is. Het gaat om een portiek woning en de woningen zijn sterk toe aan een onderhoud. Alleen zelfs met een flinke onderhoud zijn ze alsnog niet in goede staat.

Ik vraag me echter af wanneer een woning door gemeente in aanmerking komt voor evt. sloopplan. Of kunnen bewoners gemeente dwingen om een sloopplan. Want de gehele complexen zijn koopwoningen.

Alvast bedankt voor de reactie(s)

Suuz

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
11.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een sloopplan voor koopwoningen? Dat zou een mooie boel worden!

Het beste antwoord

Sloopplannen voor particulier bezit bestaan vrijwel niet. Soms is het wel zo dat een gemeente een wijk voor verbetering aanwijst en dat sloop en vervanging daar een deel van is. (ik woon in zo'n wijk) Dat gaat echter (vrijwel) altijd over huurwoningen, omdat die maar 1 eigenaar hebben.
Als de woningen allemaal verschillende eigenaars hebben zou de gemeente met iedere eigenaar overeenstemming moeten bereiken.
Het wordt anders als een pand niet meer geschikt is voor bewoning vanwege instortingsgevaar of asbest. Dan kan een gemeente dwangmaatregelen nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

Een huis is na pas 41 jaar echt niet rijp voor de sloop.

Een huis kan namelijk honderden jaren mee als het goed is onderhouden. Dat zie je wel aan oude steden, daar zijn huizen vaak wel iets ouder dan 41 jaar.

Als het gaat om koopwoningen dan moeten de eigenaren die woningen zelf onderhouden. Misschien is er een Vereniging van Eigenaren, waarmee je de stukken gezamenlijk onderhoud zou kunnen bespreken.
En wat is dan goede staat? Heb je dat laten beoordelen door een deskundige?
Ik weet niet wat jij met een sloopplan bedoelt, maar woningen worden niet zo maar gesloopt en zeker niet als het eigen woningen zijn. Hooguit als heel het blok onveilig zou worden om in te wonen.
Kan jij die onveiligheid aantonen?