Kan ik na het ondertekenen van de Bevestiging van Acceptatie voor een studentenkamer nog weigeren er in te trekken?

Vandaag heb ik een kamer toegezegd en alleen nog de bevestiging van acceptatie ondertekent. Toen ik thuis kwam kreeg ik een mail van iemand die een kamer voor mij heeft waar ik zeker weten in kan die vele malen beter is, nog goedkoper is en op een betere locatie ligt. Daarom wil ik graag afzien van mijn eerste keuze. Kan ik nu het beste in de eerste kamer intrekken en vanaf de eerste dag de huur opzeggen? De verhuurder geeft aan dat ik er nu voor een jaar in zou moeten, maar dit staat nergens op zwart/wit vermeld. Alleen: met ingang van 1 juni verklaard hij/zij dit *** pand te accepteren.

De grote vraag: Kan ik nu die andere kamer toezeggen (Kan ik intrekken vanaf 1 juli) en mijn eerste keuze direct vanaf de eerste dag opzeggen (1 Juni)? Is dit wettelijk toegestaan? Of kan ik zelfs nog volledig weigeren?

Ik hoop dat iemand mij hier goed mee kan helpen, want momenteel bevind ik me in een dilemma.

Alvast bedankt voor je moeite.

Groet,

Sven

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (2)

Als het goed is staat er in je contract, binnen welke termijn je je huur op kan zeggen, dan komt het erop neer, dat je minimaal voor 1 maand huur betaald en maximaal voor 3 maanden. Misschien wil de eigenaar van de kamer je wel tegemoet komen en gaat hij of zij ermee akkoord dat de kamer niet doorgaat, dan heeft hij of zij het recht je een boete te laten betalen. Ga dus eens met de eigenaar in gesprek, wat de mogelijkheden zijn. En beslis dan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super, dankjewel. Zo een contract heb ik nog niet ondertekent, alleen een bevestiging van acceptatie. Daar staat nog niks op van het termijn e.d. Maar hij belde me net en gaf aan dat ik een maand huur moet betalen, maar de sleutel voor die maand niet krijg. Hoe kijk jij hier tegenaan als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe ik er tegenaan kijk is als je je contract tekent, wat meestal gebeurd op de dag dat de huur ingaat, je direct de sleutel krijgt. De maand huur zal de borg zijn voor de kamer (vraag dat even na), dit mag maximaal een maand huur zijn. De verhuurder doet hier dus niets vreemds aan. Vraag wel een betalingsbewijs voor je borg, want die hoor je terug te krijgen, bij het verlaten van de woning, wel mag de verhuurder eventuele door jou aangerichte schade van de borg inhouden. Ik begrijp dat je de verhuurder nog niet op de hoogte hebt gesteld van je plan van de huur af te zien, doe dat zo snel mogelijk, dan maak je een grotere kans.
Direct een mail sturen dat je alsnog afziet van huur na bedenking. En aangeven dat je bereidt bent ter compensatie 1 maand huur te willen betalen. Veelal accepteert de verhuurder dit want je anders verplichten kost hem meer geld.