Hebben kamerplanten een gemiddelde maximale leeftijd?

Tot mijn verbazing heb ik een kamerplant vanaf 1965 dus al 45 jaar! Af en toe pep ik'm een beetje op en hij of zij blijft maar vrolijk gaan. Als ik op vakantie ben stort íe ondanks verzorging wat in. Een week na m'n thuiskomst is'ie weer bovenjan.
Leeftijd is'm niet aan te zien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
19.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke wist de plant: tradescantia
Nu de mogelijke levensduur nog.

Het beste antwoord

Tradescantia.

Geslacht van vaste planten, waarvan sommige groenblijvend.
Gekweekt om de bloemen of sierlijke bladeren.
Volledig winterhard tot vorstgevoelig, en dan min 10 tot 15 graden.
In vruchtbare vochtig tot droge bodem, en in de zon of halfschaduw plaatsen.
Kruipende soorten terug snoeien of opnieuw vermeerderen wanneer ze rommelig worden.
Vorstgevoelige soorten uit topstek in het voorjaar,de zomer of de herfst.
Aanraking met het blad kan de huid iriteren.
Sommige soorten zijn giftig.

De leeftijd staat helaas niet in mijn boek, maar met deze verzorgtips, kan die nog wat jaartjes mee.
Het zijn trouwens wel onbeperkte groeiers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De discussie gevolgd en een antwoord gegeven waar ik wat mee kan.

Andere antwoorden (7)

Dat ligt aan de verzorging;-)
Die van mij worden niet zo oud...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet ze karnemelk geven Sharona.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn plant is helemaal geen hond en heeft ook geen darmen. ( ha,ha!)
kamerplanten zullen best een gemiddelde leeftijd hebben, maar ook al wist ik die, dan zegt het nog niet zo veel.
ik denk nl dat de leeftijden van kamerplanten, net als die van bomen, enorm uiteenlopen.
het zou helpen als je de naam van de plant gaf.
goed trouwens dat je hem al zo lang hebt!
Rieneke1
14 jaar geleden
Heel veel van onze kamerplanten komen uit het trpoische regenwoud (cactussen dus niet he). Daar kunnen het geweldige bomen worden (Te denken van aan de rubber ficus die tientallen meters hoog en breed kan worden). En de monstera is een grote liaan die in het wild de toppen van het regenwoud opklauterd. Dus een kamerplant die 35 jaar wordt? Nee. Geen bijzonder iets voor de plant. Voor de verzorger echter..

Kamerplanten worden bij de meeste mensen een of enkele jaren oud.Een mooi voorbeeld is de kerstster, welke na de bloei vaak zonder pardon de vuilnisbak in verdwijnt, netzoals vaak bij orchideeen gebeurd. Het betekend echter niet dat de planten niet veel ouder kunnen worden. Zeker alle boom en klimplant achtigen kunnen zonder veel moeite vele decennia oud worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me herinneren dat mijn moeder in 1960-1970 ook een kamerplant had een clivia had die bij ons in de gang stond.
Mijn zus heeft deze plant nog steeds,en hij staat nog steeds in de gang.
Nou heeft deze plant weinig verzorging nodig,en een niet te warme plaats maar hij doet het nog steeds.
En hij bloeit ieder jaar nog,meestal in de winter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee kamerplanten hebben geen van te voren bbepaalde leeftijd, omdat er zoveel verschilende planten zijn die als kamerplant gebruikt worden is het niet mogelijk een leeftijd als gemiddelde te geven,een Capsicum anuum (sierpeper)word in principe maar 1 jaar oud (vandaar anuum wat 1 jarig betekend) een Clivia japonica staat erom bekend dat deze erg oud kan worden maar had tot voor kort een oudbollig imago (is weer in opmars) planten als Euphorbia pulcherima (kertsster)worden gezien ls wegwerpartikel en worde alhoewel ze erg oud kunnen worden meestal weggegooid in januarie. De bromelias (Aechmea fasciata bijvoorbeeld )sterven na de bloei af nadat er onder aan de plant nieuwe scheute gevormd zijn. De Platycerum bifurcatum(hertshoornvaren. is ook een plant die meerdere tientallen jaren in huis kan leven indien deze maar niet verplaatst word ,eenmaal gewend aan een plek zal die meestal niet mooi blijven als deze verplaatst word.
De meeste (oubollige) ouderwetse planten die al lang als kamerplant gehouden worden en die nu opnieuw in de belangstelling komen zijn in staat om hoge leeftijden te bereiken bij een goede verzorging ,dit komt voornamelijk omdat de huishoudens vroeger meer kekek naar bestendigheid dan naar mode en de planten voor in huis dus ook geselecteerd werden op houdbaarheid en minder o modegevoeligheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb 3 stuks Ficus benjamini die ik in ca. 1975 gekocht heb. Ze doen het prima terwijl ik niet een goede en trouwe plantenverzorger ben. Dus ik verpot ze bijna nooit, geef geen mest, was en stof hun bladeren niet goed af en af en toe vergeet ik ze water te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gemiddeld en maximaal in een zin is wat veel van het goede. Bovendien wil je dat helemaal niet weten. Wat je wilt weten is hoe oud kamerplant X kan worden.