Hoe kort ik luxaflex in?

Mijn luxaflex (hoogte 155 cm, 67 lamellen van 25 mm breed) is "opgetrokken" ongeveer 75 mm dik. De vrije ruimte voor het naar binnen open slaande raam is maar 60 mm. Hoeveel lamellen moet je nu inkorten om de bundel 15 mm dunner te maken en blijven er dan voldoende lamellen over om het raam toch nog af te dekken voor de zon? Wie weet raad en heeft een goed advies? De luxaflex was op maat gemaakt dus geen lamellen te veel en ik heb al geprobeerd ze meer naar binnen te plaatsen, maar het raam kan nog steeds maar op een kier open. Zonde om nieuwe (3 x ) zonwering weg te gooien van een paar honderd euro, toch?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
3.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij zit nu al aan het plafond, dus hoger kan niet. Er kan alleen wat van de lengte af, maar als ik ± 5 lamellen weghaal scheelt dat zo goed als niets in de opgetrokken bundel, maar wel 10 cm (5 x 2 cm) in gesloten toestand, verwacht ik grofweg. De lamellen zijn 25 mm breed, dus rekening houdend met de overlap, wordt de lengte 2 cm korter, terwijl alleen de dikte van de lamel (0,5 mm) bijna niets scheelt in het optrekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij geen je nu zelf het antwoord al. Kan je aan de bovenkant er wat tussenuit halen?

Antwoorden (3)

Daar bestaat een speciale lamellenschaar voor die u maar eenmaal moet instellen en mooie afgeronde hoekjes kan snijden.

Toegevoegd na 11 minuten:
Om uw raam toch nog te kunnen openen is er een goede oplossing.
Plaats uw luxaflex net boven de raamopening en niet in de opening.
Op die manier kan u die optrekken tot boven uw opendraaiend raam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn probleem is inkorten in de lengte. Ik heb spontaan gekozen voor 25 mm lamellen ipv die van 40 mm, dus in opgetrokken toestand is de bundel aan het plafond te dik geworden waardoor het raam er niet meer onderdoor kan. Nu moeten er lamellen uit, maar ik wil niet dat hij zo kort wordt dat hij niet meer werkt als zonwering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met lengte bedoeld u dus in de hoogte.
Dan laat u luxaflex zakken tot op de vensterbank en kan u zien hoeveel lamellen er op elkaar blijven liggen, die kunnen er allemaal uitgehaald worden door die aan de perforaties door te knippen en dan evt de ophang koordjes in te korten maar dat hoeft niet.
Enkel onderaan wegknippen ander ontstaan er openingen in uw Luxaflex.
Als u het zelf niet kan dan weet ik zeker dat men u kan helpen in de zaak waar u die gekocht heeft.
Nogmaals, als u die niet wilt aanpassen kan u kiezen voor de oplossing die ik eerder gaf. Zie afbeelding.
De enige manier is proberen en dan in de deze volgorde:
Laat hem helemaal zakken.
Maak de optrek koorden (koortjes die door de gaatjes in de lamellen lopen) los van de onder lat.
Haal nu de optrek koorden bijvoorbeeld uit de onderste 5 lamellen.
Schuif nu die lamellen eruit.
Leg vervolgens de onderste lat weer (maar dan hoger) terug en knoop de optrek koorden weer vast.
Trek de luxaflex weer op en kijk hoeveel dit geholpen heeft.
Is dit niet genoeg dan op dezelfde manier nog eens herhalen met meer of minder lamellen te verwijderen.
Als je hebt bereikt wat je wil knip je de buitenste koorden/banden gewoon af.
Succes
Jaap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vrees dat je dit niet zal kunnen oplossen, zeker niet wanneer je het esthetisch nog mooi wil houden. Spreek de vakman aan die dit bij jou komen opmeten is, want deze is duidelijk in de fout gegaan!
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer, die vakman ben ik zelf. In de winkel ben ik met mijn maten veranderd van lamelbreedte naar een smallere en heb me toen niet gerealiseerd dat de opgetrokken bundel dan ook dikker werd. Stom, ik weet het. Iedereen bedankt voor het meedenken in ieder geval.