Is het mogelijk de splitsingsakte van een flat te wijzigen zodat onderhoud van niet gemeenschappelijke zaken mogelijk wordt/bekostigd vanuit de VvE?

In het appartementencomplex waar in ik woon zijn de raamkozijnen van de appartementen momenteel privé-eigendom van de eigenaren. Het nieuwe bestuur wil om deze reden het 5 jaarlijks schilderwerk (ihkv groot onderhoud) niet langer bekostigen vanuit de VvE. De stelling is dat de VvE geen geld mag uitgeven aan privé-eigendommen. Het idee van een aantal eigenaren is om een wijziging op te nemen in de splitsingsakte met de strekking dat het schilderwerk van kozijnen ihkv groot onderhoud wel wordt uitgevoerd en bekostigd door de VvE. Het bestuur geeft aan dat dit niet mogelijk is omdat bij wet is bepaald dat de VvE slechts het beheer mag voeren over gemeenschappelijk eigendom.
Uiteraard ook mogelijk om de kozijnen tot het gemeenschappelijk eigendom van de VvE te rekenen, zodat de kosten van het onderhoud niet langer een issue is. Echter heeft circa de helft van de eigenaren, waaronder ikzelf, inmiddels op eigen kosten de kozijnen vervangen voor kunststof. Eigenaren die dit niet hebben gedaan kunnen dan op (korte) termijn aanspraak maken op de vervanging van de kozijnen op kosten van de VvE. Dit is uiteraard niet rechtvaardig tegenover de eigenaren die zelf in de vervanging hebben geïnvesteerd.

Mijn vraag is: Klopt de stelling van het bestuur dat het niet mogelijk is om een wijziging in de splitsingsakte op te nemen zodat het onderhoud van kozijnen kan worden uitgevoerd en bekostigd vanuit de VvE? Of is dit wel degelijk mogelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

De splitsingsakte is een notariële akte. In theorie kan de VvE de splitsingsakte wijzigen. Hiervoor is 80 % van de stemmen in een VvE-vergadering nodig. Het kan zijn dat in de akte staat dat hier 100 % voor nodig is.
In de praktijk zal 50% van de bewoners uiteraard niet akkoord gaan met een wijziging waarbij de kosten voor onderhoud aan kozijnen gemeenschappelijk wordt.