Hoe reageert een hond als zijn maatje gestorven is?

ik heb twee honden en een daar van is bijna elf jaar, maar het is een grote ras hond en die worden niet zo oud helaas, nu ben ik benieuwd of honden ook rouwen en hoe ze daar mee om gaan moet ik nog iets regelen of zo.................

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
19.8K

Het beste antwoord

Een hond hecht aan zijn leider, maar niet aan de leden van zijn roedel. Hij vergeet hem i.d.d. binnen zeer korte tijd. Een hond heeft wel een grote verlatingsangst, d.w.z. om buiten de roedel (hoe klein ook) te raken. Mijn hond slaapt naast de voordeur zodat ik niet kan ontsnappen en hij werd in ons nieuwe huis pas rustig toen hij grondig onderzocht had, dat wij via de slaapkamer op de derde etage niet konden ontsnappen. Verlatingsangst komt ook sterk op als zijn maatje de leider is van jullie honden, wanneer die overlijdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
top ik heb het gelukkig niet nodig maar houd het in mijn achterhoofd was gewoon benieuwd..
bedankt

Andere antwoorden (12)

het is van tevoren niet te zeggen hoe jouw hond zal gaan reageren, maar ze kunnen zeker rouwen.
sommige dieren worden depressief als ze een maatje moeten missen, en blijven zoeken, hartverscheurend gewoon.
ik denk dat het van belang is dat je de overblijvende hond z'n dode vriendje laat zien en besnuffelen.
en geef de overblijvende hond veel aandacht en liefde.
eigenlijk is mijn antwoord aan jou gebaseerd op kattenkennis, maar voor honden zal het niet veel anders zijn lijkt me.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 1 van mijn honden vroeger is inderdaad weken aan het zoeken geweest toen de ander overleden was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goede tip van je om de overblijvende hond aan de overleden hond laten snuffelen,dat hebben wij bij onze honden ook gedaan..+
Bij overlijden van 1 van de dieren is het raadzaam om het dode diertje te laten zien/besnuffelen door de ander. Laat 'm hiervoor de tijd nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben vorig jaar onze hond moeten laten inslapen.Hij was bijna 14 jaar samen met het hondje wat we nu nog hebben.We hebben haar laten snuffelen aan haar dode maatje maar dat maakte niet teveel indruk.Wel heeft ze dagenlang gejammert als ze alleen thuis moest blijven maar of dat nu komt of ze haar maatje mistte of dat ze niet alleen wildde zijn weet ik niet.We hebben een (nieuw)hondje en nu is dat probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn hond merkte het al toen mijn cavia overleed. Het hok van mijn cavia stond naast de mand van mn hond. Toen mijn cavia overleed merkte mn hond dat echt. Maar goed iedere hond is anders he, net zoals mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is soms hartverscheurend hoe sommige honden kunnen lijden als een maatje is gestorven. Bij kennissen van ons heeft het overgebleven hondje zichzelf letterlijk uitgehongerd. Uiteindelijk is ook hij overleden. Heeeel triest. Maar dit is natuurlijk een uiterste. De meeste honden zullen in het begin wat zoeken en onrustig zijn, maar na een tijdje gaat dat vanzelf over. Vooral normaal blijven doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hadden ook twee honden, de oudste is 12 1/2 geworden. De jongste was toen ruim een jaar. Die heeft nog dagen lopen zoeken naar de ander. Echt heel zielig.
Ik kan echter niet voorspellen hoe jouw hond daarop gaat reageren. Niet iedere hond verwerkt dat hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zoals een mens, hij wordt heel verdrietig en komt er later overheen. of zoek een nieuw maatje voor de hond
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ahhh, wat een zielig onderwerp! Ik word er helemaal sip van, arme beestjes!

Maar wel een goede vraag +1!

Ik kende een hondje en zijn baasje overleed, voor het laatst had die hond hem naar boven zien gaan en daarna nooit meer naar beneden zien komen. Dat beestje stond de hele tijd voor de trap te janken, echt zoo zielig!!
Ik heb zelf geen ervaring met het rouwen van honden als hun maatje overlijdt, maar ik weet zeker dat ze wel heel sip zullen zijn. Mijn ouders hebben wel eens 2 hondjes gehad waarvan eentje veel eerder overleed, ik weet eigenlijk helemaal niet hoe de ander daarop reageerde (was toen nog niet geboren).

Misschien is het verstandig om de hond de andere overleden hond te laten "zien". Ik weet alleen niet of ze dat zullen begrijpen en ik denk dat hun instinct het zelf ook wel voelt, vooral als ze al een tijd samen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel even zoekt hij zijn maatjes, maar na een weekje is het helemaal over en mist hij hem niet meer... Een hond hecht wel aan anderen, maar weer niet zo als mensen die dan in therapie moeten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+klopt
Het hangt er natuurlijk ook van af hoe erg ze aan elkaar gehecht zijn. Misschien kun je de 'langstlevende' hond er alvast aan laten wennen soms alleen te zijn, dus de honden ook eens apart uitlaten. Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat de overgebleven hond aan de overleden hond snuffelen,dat helpt het beste.En ruim pas na een week de spulletjes van de overleden hond op.Mijn herdershond is thuis ingeslapen op een hondematras en is nog een paar uur thuis gebleven voor dat wij hem weg brachten.Het levende hondje likte de neus van de herder en liep een paar keer naar haar toe en wij zeiden steeds:Wodan heeft nu rust en straks brengen wij haar weg,geef maar een knuffel Ricky,en iedere keer gaf hij echt een knuffel(een lik op zijn neus) en snuffelde aan Wodan.Nadat wij Wodan weggebracht hadden is het matrasje blijven leggen en Ricky heeft er nog een keer aan gesnuffeld en keek er niet meer naar om..Met veel aandacht te geven zijn ze er zo over heen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja honden kunnen rouwen,dat weet ik zeker omdat ik zelf heb meegemaakt met mijn honden