Waarom bestaat er geen snoeiplicht ?

In het burgerlijk wetboek ontbreekt een artikel over snoeiplicht.
Bijvoorbeeld: de eigenaar van de beplanting moet er voor zorgdragen zijn
beplanting binnen de erfgrens te houden. Ik mag de beplanting afknippen
wanneer de buurman dat niet doet (eerst een verzoek sturen). Het gevolg is dat ik de tuinman van de buurman ben geworden.
Weet iemand waarom er geen artikel over snoeiplicht in het wetboek staat ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En met welk doel zou deze er moeten komen?
Zodat je voor de rechter gesleept kunt worden als je beplanten de erfgrens overschrijdt? Ik hoop dat er belangrijker dingen in je leven zijn...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bekijk het van de andere kant, meer groen in je tuin. Gezonder, meer vogeltje, beter voor het milieu. Het leven is veel te kort om je over dit soort dingen druk te maken.
Ivana
11 jaar geleden
Vaak staat die verordening wel in de gemeentelijke regels, maar dan meer als gevaarlijke overlast: als fietsers en voetgangers worden gehinderd of mensen om andere redenen last ondervinden. Het moet dan wel een bedreigende overgroei zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet jij ook ook de buurman toegang verschaffen om op ee. Veilige manier in jouw tuin te kunnen snoeien. Als hij valt is het jou schuld.
D

Antwoorden (3)

Omdat dat helemaal geen vaststaand feit is. Vaststaat dat je niemand mag vermoorden of door rood rijden. Het is niet logisch dat het absoluut verboden is om plantjes over de erfgrens te laten groeien. Veel mensen hebben daar namelijk totaal geen probleem mee.

Verder zijn er WEL regels over het beplanten zelf, een boom mag vaak niet binnen 2 meter van de erfgrens geplant worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovendien krijg je dan weer buren, die ruzie krijgen omdat de buurman met snoeischaar hun tuin betreedt. Wat vaak ongewenst is.
Omdat het wetboek zich niet met alle "neuzelarijen tot op de vierkante millimeter" bezig kan houden. Stel dat het erin zou staan. Dan moet eerst het begrip 'snoeien' worden gedefinieerd. Hoe vaak moet het gebeuren (is afhankelijk van boom/struik), wat is het criterium om vast te stellen of aan de verplichting voldaan is, op welke wijze wordt gecontroleerd of eraan voldaan is, enz. Als het al iets is wat vastgelegd zou moeten worden, dan niet in het burgerlijk wetboek maar in een algemene plaatselijke verordening. Je moet er ook nog een handhavingsbeleid op loslaten. (BOA-werk waarschijnlijk.)

Je zult ook geen verplichting aantreffen om de stoep sneeuwvrij te maken, hoewel dit wel door velen gewaardeerd zal worden.
11 jaar geleden
Dat staat in de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente waarin je woont;
hier een voorbeeld (blijkbaar staat er wel iets over in de wet waaraan hier gerefereerd wordt!):

Artikel 4:17 Afstand tot de erfgrenslijn

De afstand als bedoeld in artikel 5:42 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek wordt vastgesteld op 0,5 meter voor bomen en op nihil voor heggen en heesters.