Wat bespaart meer energie? aan/uit klokthermostaat, of handbediende modulerende thermostaat?

Ik heb twee thermostaten, een aan/uit klokthermostaat en een (bij de ketel geleverde) modulerende thermostaat die je met de hand moet bedienen.

De klokthermostaat is zo geprogrammeerd, dat de verwarming maar een uur of 8 ingeschakeld is per dag. De modulerende thermostaat regelt de warmtevraag aan de ketel.

Wat is het meest energiezuinig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
6.8K

Antwoorden (2)

Het meest energiezuinig is een thermostaat die alleen 'aangaat' als het nodig is, en dan alleen van de CV-ketel vraagt wat nodig is.
Een thermostaat die modulerend is geeft door aan de CV hoeveel warmte er nodig is, dus als er slechts 0.5 graden hoeft te worden gestookt zal de CV-ketel niet op volle toeren gaan draaien, dit bespaart energie. Een aan/uit thermostaat zal de CV-ketel aan- of uitzetten, altijd op volle kracht aan als er warmte gevraagd wordt, ook al is het maar 0.5 graden.
Het beste is dus een klokthermostaat die modulerend is, en als deze ook nog eens vanzelf de temperatuur lager zet als er een X aantal uren geen activiteit is in huis dan is dat helemaal besparend, het zorgt er namelijk voor dat de thermostaat lager gaat als je hem bent vergeten laag te zetten of weg bent op een tijd dat de CV normaal warmte gaat leveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een on/off regelaar zal de opstoken tot de ingestelde temperatuur bereikt is en dan de brander of pomp stoppen. De radiatoren staan dan op volle temperatuur en blijven afgeven waardoor de temperatuur over de instelling zal gaan. Dat noemt men overshoot en dus nutteloze warmte. Nu zullen ze weer ver afkoelen tot de temperatuur onder de instelling komt en daardoor weer veel energie nodig zal zijn om boven de temperatuur te komen. Met zo een regeling regelt u in de regel 2°C rond de ingestelde waarde (Soll wert)
Een modulaire daarentegen zal de temperatuur voorzien en geleidelijk naar de ingestelde waarde gaan, hij voorziet als het ware de temperatuur, ook bij het dalen.
Daardoor krijgt u een regeling die veel fijner is en +/- 0,5°C rond zijn instelling.
Gevoelsmatig is dit natuurlijk ideaal maar ook voor uw geldbeugel want die zal maar verbruiken want nodig is.

Het ideaal is een modulaire met een tijdsinstelling voor verschillende temperaturen.
Die zijn reeds verkrijgbaar vanaf pak weg € 100 maar ik kan u verzekeren dat u dit in geen tijd zal terug verdienen, uw 2 oude kan u nog steeds verkopen op bv www.2ehands.xx (be of nl) of marktplaats.

Als voorbeeld geef ik de CM907 van Honeywell omdat ik die heb.
Die kan u per dag 6 verschillende temperaturen opgeven en dit voor elk van de 7 dagen.
Mijn verbruik is met 15 a 20% gedaald maar het comfort is enorm toegenomen.