goedkoopste manier om een 380volt compressor te gebruiken?

Hallo, ik heb een compressor op 380volt en die wil ik een weekje gebruiken, alleen ik heb dus geen krachtstroom aansluiting in huis, wat is de goedkoopste manier zodat ik dat ding een week kan gebruiken ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het zal goedkoper zijn om een compressor te huren die op 230V kan werken, dat zal goedkoper en simpelere zijn dan een aparte generator voor 380 te huren. Alleen als in je huis alle drie fasen in de meterkast zijn aangesloten dan zou je kunnen gaan knoeien met stroom uit drie verschillende groepen, je moet dan 3 stopcontacten zoeken waarbij je tussen de bruine draden van alle 3 een spanningsverschil van 400 V meet. Als de bruine draden op dezelfde fase zijn aangesloten dan meet je 0 V, dan moet je dus een ander stopcontact zoeken. Als je drie stopcontacten gevonden hebt die voldoen dan moet je de spanning voerende draden aan de R, S en T aansluiten, de nul van één van de drie stopcontacten gaat aan de N aansluiting en je moet dan nog een aarde aansluiten. Deze constructie werkt overigens alleen als je geen of één gemeenschappelijke aardlekschakelaar voor alle groepen hebt, als er aparte aardlekschakelaars per groep gemonteerd zijn dan zullen die waarschijnlijk direct afschakelen zodra je de compressor probeert te starten. Toegevoegd na 7 minuten: Als je werkelijk een grote capaciteit nodig hebt dan kun je ook een compressor op dieselmotor huren, dat levert minder herrie op dan een aparte generator die de compressor moet voeden. Toegevoegd na 6 uur: Je moet bij het zelf zoeken van 3 aparte fasen ook nog op de volgorde letten, als je er twee omwisselt draait de motor van de compressor achteruit.

Huur een 380 volt aggregaat bij een verhuurbedrijf.

Wat je kan doen is er de krachtstroomstekker er van af te halen en er 2 normale geaarde stekker aan te zetten. Je moet dan wel de twee normale stekkers in 2 twee verschillende groepen doen. Mijn krachtstroom electrische kookplaat heb ik ook zo omgebouwd en het werkt nog steeds prima (geen brand). Voor de exacte doorschakeling moet je even kijken hoe je compressor in elkaar zit. Aarde blijft natuurlijk aarde... en voor bruin en blauw hangt het er een beetje van af hoe het schakelsysteem in de compressor zit. Kijk ook hier even: http://forum.fok.nl/topic/1374330 Toegevoegd na 24 minuten: http://www.klusidee.nl/Forum/about8413.html

400V aggregaat huren kost ongeveer 120,- per week. Max 5000Watt en exclusief benzine: ruim 2 liter per uur op vol vermogen. Verlengsnoer is goedkoper, dus misschien buren met 400V in de schuur? Maar heb je perse de capaciteit nodig van die 380 compressor? (ik ben nieuwsgierig wat je van plan bent) Een 2e hands 230V compressor is niet zo duur en kan je na de klus weer doorverkopen, dan kost het je bijna niks. Eventueel kan je er 2 of meer op elkaar aansluiten als je meer capaciteit nodig hebt.

dan zul je een aggregaat moeten huren .of 380 aanvragen bij de nuon als je hem vaak wil gebruiken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100