Mag iemand een hangslot om mijn hek hangen en zo mijn toegang tot mijn schuur blokkeren?

Hallo, ik woon nu sinds 4 maanden op mezelf. Ik woon met 3 andere mensen in een huis wat opgedeeld is in 4 studio's en daar onder zit sinds kort een kapper. Naast ons huis zit een hek wat ons toegang verschaft naar onze schuur. Het hek is een oprit breed en staat overdag open ( is parkeerplaats voor het kantoor wat naast ons staat). Nu is het 2 keer voorgekomen dat ik mijn fiets niet kom pakken omdat iemand er een slot omheen had gehangen. Niemand van mijn buren weet hier iets van... Is dit strafbaar? En wat kan ik het beste doen wanneer dit weer voorkomt? Alvast bedankt! Gns

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel nou dat je een extra hangslot ophangt, zodra je ziet dat het hek op slot zit. En je hangt een briefje met jouw telefoonnummer aan jouw hangslot. Dan ben je er snel achter van wie dat andere hangslot is (immers, als hij zijn hangslot losmaakt kan hij nog steeds niet bij zijn parkeerplaats) en ben je alweer een stapje verder ....

Antwoorden (3)

Ga eens met die kapper praten, Grote kans dat het daarvandaan komt. Is hij bang voor inbrekers, probeer samen en oplossing te vinden (extra sleutels bv)
Eerst praten voor je met een tang die ketting open gaat knippen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Komt niet van de kapper. Zij heeft een sleutel en ik heb het met haar besproken. En op het moment dat ik mijn fiets in de schuur wil zetten om 21:00 en dat slot hangt erom, gaatie gewoon weer open! Ik betaal ervoor en wil niet het risico lopen dat mijn nieuwe fiets gestolen wordt haha. Bedankt voor je antwoord!
Formeel gezien is het opzettelijk en onrechtmatig hangen van een slot om een hek, waardoor het hek niet meer open kan/ te gebruiken is een strafbaar feit, dat valt onder artikel 350 van het Wetboek van Strafrecht.

Art 350 SR:

1Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

Je kan hier aangifte van doen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Echter de vraag is natuurlijk, wat brengt de beste en snelste oplossing?

In geval van vernieling door baldadige jeugd, is de snelste oplossing het doorknippen van het slot. Men zal er snel flauw van zijn, om telkens een nieuw slot te moeten regelen, om dezelfde grap uit te kunnen halen.

Het is waarschijnlijker dat toch een van de buren, misschien de mensen van het kantoor naast jullie, om een of andere reden het slot heeft bevestigd. probeer dus uit te vinden waar het vandaan komt en probeer pratend tot een oplossing te komen. Helpt dit praten allemaal niks, dan kan de politie een bemiddelende rol spelen. Mits er sprake is van een strafbaar feit. Anders kunt u een civiele zaak opstarten tegen de andere partij. Dit laatste is natuurlijk een erg grote stap.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vragensteller meldt niet dat het zijn eigen hek is. Het hangen van een slot om je eigen hek is niet strafbaar. Waarschijnlijk (pure gok) doet de eigenaar van die parkeerplaats dat, wanneer er buiten werktijd nog auto's staan. En dat is helemaal niet strafbaar.
Pas wanneer er 'recht van overpad' is voor de vragensteller, wordt het strafbaar om dat tegen te werken. Maar dat weet je niet.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
VS meld wel dat het zijn hek is, staat in de vraag:
Mag iemand een hangslot om MIJN hek hangen en zo mijn toegang tot mijn schuur blokkeren?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ik huur mijn studio en het hek wordt gedeeld. Om nou te zeggen dat het echt van mij is ;) ik heb gister de politie gebeld om info te vragen maar kreeg te horen dat dit niet strafbaar zou zijn. Vreemd! Bedankt voor jullie reactirs
Stel nou dat je een extra hangslot ophangt, zodra je ziet dat het hek op slot zit. En je hangt een briefje met jouw telefoonnummer aan jouw hangslot. Dan ben je er snel achter van wie dat andere hangslot is (immers, als hij zijn hangslot losmaakt kan hij nog steeds niet bij zijn parkeerplaats) en ben je alweer een stapje verder ....