Is een buiten ei ook echt van buiten?

in de supermarkt kan je buiten eieren kopen maar hebben de kippen dan ook echt buiten gelopen of is het alleen maar een term dat de klanten denken dat de kippen buiten hebben gelopen want ik wil graag dat de dieren ook een fijn leven hebben..............

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.4K

Het beste antwoord

Het ligt eraan of de eieren een keurmerk hebben. De term buiten-ei is waarschijnlijk niet beschermd, dus kan mogelijk door iedereen gebruikt worden. Plaatjes van kippen in een wei zijn ook niet verboden op een verpakking van legbatterij-eieren.
Op http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Keurmerk%20eieren
En daarnaast kan je inderdaad, zoals al genoemd, kijken naar de codes die op de eieren staan.

Als het je om dierenwelzijn gaat: Biologisch-dynamische eieren zijn het beste voor de kippen. Er wordt rekening gehouden met hun natuurlijke behoeftes: ze kunnen naar buiten, snavels worden niet geknipt, er lopen hanen tussen de hennetjes zodat ze zich veilig voelen.
Deze eieren worden in biologische winkels verkocht. Mocht je niet de mogelijkheid hebben daarnaartoe te gaan, zijn biologische eieren het beste alternatief (die hebben ze vaak bij supermarkten ook wel).

Maar vergis je niet: voor alle eieren, ook voor de biologische en biologisch-dynamische, wordt gedood! Zij kopen hun kuikens op dezelfde plaats als voor andere eieren gebeurt, plekken waar bijna alle mannelijke kuikentjes gedood worden omdat die tenslotte 'nutteloos' zijn: kunnen geen eieren leggen en zijn van een echt eieren-ras en dus niet geschikt voor vlees.
En kippen die te "oud" worden en dus minder productief dan een nieuw jong kippetje, worden ook gedood.

Maar het dierenleed voor de overlevende kip is bij biologisch en biologisch-dynamisch is wel stukken beter dan bij andere vormen, dus als je ei wilt eten, is dat wel een goed idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
top heb hier echt niets aan...............dank u

Andere antwoorden (6)

deze kippen zitten in een grote hal met een mogelijkheid om naar buiten te gaan in een kleine ren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de code op het ei kun je zien wat voor eieren het zijn.

Code 0 = biologisch ei (deze kippen worden op biologische wijze gekweekt, max. 6 hennen per 1m2 stal en buiten geldt, per hen 4m2.

Code 1 = vrije uitloop ei, deze hennen worden gekweekt in een stal, maar kunnen de hele dag naar buiten, waar de uitloop grotendeels begroeid moet zijn met gras en ong. 2,5 m2 per hen. Dit noemen ze ook wel een buitenei.

Code 2 = scharrelei, deze kippen worden in een stal gehouden en komen niet buiten. Wel zijn er voldoende legnesten en zitstokken. Max. 9 hennen per m2.

Code 3 = kooieieren, oftewel legbatterijei, deze hennen leven in een kooi van 550 cm2. komen nooit buiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De weiland- en de vrije uitloopeieren zijn van kippen die waarschijnlijk (je kan dat zelf moeilijk controleren) een goed leven hebben (gehad).

De scharrelkippen hebben een minder goed leven, ook al lijkt het, aan de naam te zien, wel zo. Deze kippen kunnen scharrelen, maar dan wel met 50 stuks op een grond van 10 vierkante meter.

Waarschijnlijk kan je wel op het ei het nummer lezen en aan de hand daarvan de afkomst opzoeken.

Je kan ook een boer opzoeken die kippen heeft, meestal verkopen die ook eieren en dan weet je zeker dat ze een goed leven hebben gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk. Ik zou dan ook wel willen zien waar de kippen leven als ik eieren zou kopen van zo'n boer. Waar ik woon zijn er heel veel en de meeste kippen hebben het goed. Maar je hebt wel gelijk dat niet elke boer een dierenliefhebber is.
Bedankt voor je toevoeging!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zijn ze bij jou niet zo diervriendelijk. Bij mij in de buurt hebben we een boer en die verkoopt ook melk en kaas enzo en dat is echt een dierenliefhebber. Alles loopt, als het even kan, buiten en je mag daar ook gewoon kijken.
Jammer dat mensen niet allemaal beseffen dat dieren ook gevoel hebben.
Op eieren staat controle. Door het stempel dat op een ei staat, valt het ei te traceren. Deze code begint met een getal dat het houderijsysteem aangeeft. 0 is biologisch, 1 is vrije uitloop, 2 is scharrel en 3 is kooi. Daarna komt het land van herkomst, en daarna een zevennummerige code van de kippenboerderij.

De eicode vergemakkelijkt zo de keuze: hoe lager het getal, hoe beter het leven van de kip die het ei heeft gelegd. Een andere manier om te weten wat u koopt, is door op het keurmerk te letten.

Het vrije-uitloopei komt van kippen die buiten kunnen scharrelen op een oppervlak van minimaal 2,5 vierkante meter per kip. Verder zijn de levensomstandigheden binnen en de welzijnseisen vergelijkbaar met die van scharrelkippen. Vrije-uitloopeieren zijn, naast het keurmerk, ook te herkennen aan een gestempelde code op het ei die begint met een één.

'Vrije uitloop extensief' is hetzelfde als vrije uitloop, maar deze kippen hebben een minimale uitloopruimte van tien vierkante meter per kip. Dit keurmerk komt niet vaak voor, maar als het keurmerk gegeven is en de boer het stempel met de code mag plaatsen, kun je erop vertrouwen dat de boer dit stempel verdient heeft en dat hij geregeld gecontroleerd wordt om te zien of hij nog aan de voorwaarden voldoet.

Voor meer informatie over de diverse kermerken van eieren: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat moet, anders is het misleidende reclame...

Maar wat is er dan zo speciaal aan, dat dat ei buitengelopen heeft? Is het dan anders? En wie zijn wij om te denken dat kippen voor straf minder lekkere eieren legt als die niet naar buiten mag? En waarom denk je dat een kip een beter leven heeft als die naar buiten mag?

Ik weet dat allemaal niet hoor... Ik denk dat je mensen-overtuigingen aan een kip toebedeelt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft niks te maken met of je ei lekkerder is, niet alles in de wereld draait om jezelf, er bestaat ook nog zoiets als rekening houden met anderen, en in dat kader is ei van kippen die buiten hebben gelopen een goed idee.
Het is een feit dat kippen in stallen enorm gestressed leven, op een manier die totaal niet overeenkomt met hun natuurlijke behoeften. Zonlicht nodig hebben en kunnen bewegen zijn geen mensen-overtuigingen hoor.
Graseieren, scharreleieren of vrije-uitloop-eieren: in het eierschap van een gemiddelde supermarkt komt u al gauw een paar soorten tegen. Begrippen als 'maïseieren', 'viergraneneieren' en 'zevengraneneieren' verwijzen alleen naar het gebruikte voer, en zeggen niets over de leefomstandigheden van de kippen. Keurmerken voor eieren doen dat wél. Eicode maakt kiezen makkelijk.
Het is sinds 2001 verplicht om op elk ei een eicode te stempelen. Deze code begint met een getal dat het houderijsysteem aangeeft. 0 is biologisch, 1 is vrije uitloop, 2 is scharrel en 3 is kooi. Daarna komt het land van herkomst, en daarna een zevennummerige code van de kippenboerderij.

De eicode vergemakkelijkt zo de keuze: hoe lager het getal, hoe beter het leven van de kip die het ei heeft gelegd. Een andere manier om te weten wat u koopt, is door op het keurmerk te letten.

Welk keurmerk garandeert de meeste diervriendelijkheid?
De meeste van de hieronder beschreven keurmerken garanderen een bepaalde mate van diervriendelijkheid. Maar welke gaat daarin het verst? Milieu Centraal heeft de volgende rangorde aangebracht, van meest naar minst diervriendelijk (ten opzichte van eieren die alleen aan de wettelijke eisen voldoen):

1. Demeter
2. Biologisch/Eko
3. Beter Leven Kenmerk Dierenbescherming met één ster
4. Graskeumerk/ scharreleieren met vrije uitloop
5. Scharreleieren