Wanneer wordt het Huishoudelijk Reglement van de VVE aangenomen?

Ik ben VVE Beheerder van 4 eigenaren. 1 Eigenaar komt nooit opdagen op de ledenvergadering. We moeten het Huishoudelij Reglement aanpassen.
Vraag: hoe vaak moet deze eigenaar een herinnering (kans) krijgen op de vergadering aanwezig te zijn, alvorens het Reglement aan te nemen
volgens het principe de meeste stemmen gelden?
M.a.w., mag je zomaar het Reglement aanpassen zonder aanwezigheid van 1 eigenaar?

11 jaar geleden
in: Wonen
2.1K

Antwoorden (2)

In het oude regelement staat hoeveel procent er aanwezig moet zijn en anders staat dat in de statuten.
ronron1212
11 jaar geleden
Niet zomaar.

Kijk eerst eens of jullie het Modelreglement gebruiken van De Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie(KNB) voor het splitsen van de appartementen. (Zie bijv. http://www.maasdeltamakelaardij.nl/modelreglement.asp)

In de versie-2006 (andere heb ik er niet op na geslagen) van dat reglement wordt verwezen naar het huishoudelijk reglement (art. 59) dat de vergadering kan overeenkomen. Als je dat reglement wilt wijzigen, moet 2/3 van het aantal stemmen voor zijn "uitgebracht in een vergadering waarin een aantal eigenaars tegenwoordig of vertegenwoordigd is, dat tenminste twee/derde van het totaal aantal stemmen kan uitbrengen." Als ik het simpel samenvat: 2/3 van de eigenaars moet aanwezig zijn en 2/3 van de aanwezigen moet voor zijn. Zijn die er niet, dan moet een nieuwe vergadering worden belegd tussen de 2 en 6 weken na de laatste vorige vergadering.

"In de oproeping tot deze vergadering zal mededeling worden gedaan dat de komende vergadering een tweede vergadering is als bedoeld in dit artikel. In deze vergadering zal over de aanhangige onderwerpen een besluit met twee/derde meerderheid kunnen worden genomen ongeacht het aantal stemmen dat ter vergadering kan worden uitgebracht." Dus: melden dat er een nieuwe vergadering komt met het onderwerp waarover gestemd gaat worden. Als bij de vergadering 2/3 voor is, is het voorstel aangenomen, ongeacht het aantal aanwezigen.

Het kan natuurlijk zijn dat jullie een ander huishoudelijk reglement hebben. Maar de bepaling die ik hierboven noem, is een heel gebruikelijke. De regels waaraan de leden van de VVE zich dienen te houden staan omschreven in de statuten van de VvE. De statuten bestaan uit de (notarieel opgestelde) Akte van splitsing en ze kunnen worden uitgebreid met een Huishoudelijk Reglement.

Toegevoegd na 23 uur:
Tip: kijk eerst in de statuten (de akte van splitsing), het document dat de notaris destijds heeft opgesteld.