Is een gaskachel om een ruimte te verwarmen net zo duur als c.v.?

De ketel staat in de kamer/open keuken. Ik kan het met de gaskachel net zo warm krijgen als met de c.v., maar wat is duurder?
Ik begrijp dat als de cv. niet brandt, dan ook de rest van het huis niet verwarmd wordt, maar daar gaat het me even niet om.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Een gaskachel is goedkoper aangezien je die alleen aandoet als je er bent. De warmte die dat afdraagt is voldoende voor de rest van de tijd als je er niet bent dat het niet "vriest". Sterker nog: een gaskachel gekoppeld aan flessengas is zelfs goedkoper. Gas kost niets, maar als je aan het "Net" zit, betaal je ook voor die infrastructuur, het onderhoud ervan etc. Het is alleen wel een gesjouw met die flessen.

(tip: koop een geiser die butaan/propaangas aankan om mee te douchen, scheelt je klauwen aan geld)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Het is niet waar dat gas niets kost. En een centrale verwarming zet je ook alleen aan als je thuis bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Flessengas is veel duurder bij een normaal jaarverbruik.
Het rendement van een HR-ketel is veel hoger.
Vergeet hierbij ook het verschil tussen een open en een gesloten systeem niet, hoewel daar over niks in de vraag staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad Kitten,ik merk het hier ook met mijn gaskachel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stroom? Wie heeft het over stroom, maar als het over verwarmen op stroom (elektriciteit) gaat dan is een cv-ketel gas zeker goedkoper.