Mag een verhuurder bij te laat huur betalen je een maand extra huur laten betalen?

Door dat het moment dat wij loon ontvangen niet gelijk loopt met het moment dat we de huur moeten betalen wil het nog wel eens gebeuren dat we net iets te laat de huur over kunnen maken. De verhuurder (woningbouwverening) geeft nu aan dat we een maand extra huur over moeten maken om achterstand in te lopen of elke maand een 12e deel van de huur extra over maken. Uiteraard snappen wij dat ze graag op tijd de huur willen ontvangen. Maar op deze manier betalen we elk jaar een maand extra huur. We betalen wel elke maand onze huur alleen redden we dat niet voor de eerste van de maand. Er is feitelijk dus geen echte achterstand. Heb uiteraard ook al telefonisch contact gehad met de verhuurder, maar ze blijven bij hun standpunt. Graag serieuze reacties. Dat we eigenlijk op tijd moeten betalen weten we ook wel, onze financiele situatie heeft daar alleen geen ruimte voor en we betalen meteen zodra er loon is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou eens contact op kunnen nemen met de Huurcommissie. www.huurcommissie.nl. Op hun site staat een gratis telefoonnummer waar je met je vragen terecht kunt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees je huurcontract grondig door.

Antwoorden (2)

Ik denk dat je het voorstel verkeerd begrijpt.
Als jij 1 malig een maand extra huur betaald ben je 'bij' en loop je vóòr op de huur, .waardoor je geen pobleem meer hebt met die paar dagen waar je nu elke keer tegen aan loopt.
Stel dat je stopt met huren, dan heb je nog huur tegoed
Je gaat dus niet extra betalen maar eerder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. Ik zou overigens die optie 1/12 nemen, dan smeer je het een beetje uit. Verder klopt jouw 'Er is feitelijk dus geen echte achterstand. " niet, elke maand heb jij een paar dagen achterstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze doen dit omdat jij een potentieel risico hebt op een echte betaalachterstand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. Zo had ik het ook begrepen. Ze willen gewoon dat je eenmalig je huur eerder betaald zodat je in principe alle volgende keren je huur te vroeg betaald en dus geen problemen meer hebt met het betaaltijdstip.
Ze geven je zelfs de kans om op een jaar tijd deze vroegbetaling te realiseren door gedurende een jaar elke maand 1/12e extra over te maken. Ik vind het voorstel eigenlijk wel heel schappelijk.
Wat je ook kan voorstellen is dat je een maand extra betaald van je vakantiegeld straks in mei.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
Voor zover ik weet mag dit niet, verplichten. Wanneer iemand achter loopt mogen ze aanmanen. Maar niet zomaar de regels van het contract eenzijdig veranderen of zoiets. Want daar lijkt dit op. Wanneer iemand je niet betaalt zijn daar gewoon rechtelijke procedures voor.
(PS ben geen jurist, maar wel vaak met regels in aanraking gekomen, dus vraag het wel bij jurist na).

Nu probeer ik even een praktische oplossing te bedenken. Stel je betaalt elke maand pakweg 4 dagen te laat. Dan betaal je toch 1 maal 4/30 x huurbedrag te veel aan huur. Dan ben je daarna altijd bij met betalen. En kunnen ze gewoon nooit zeuren.