Werkt een zonnepaneel nog met een laag sneeuw erop?

De solar lampjes in de tuin werken nog gewoon onder de sneeuw, ze laden overdag dus nog op. Leuk gezicht in het donker.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Antwoorden (3)

Vanwege de wet van behoud van energie is de hoeveelheid doorgelaten licht altijd verminderd met het teruggekaatste licht. Aangezien sneeuw zo wit (veel licht reflecteert) is blijft er dus weinig over in de energieboekhouding voor het zonnepaneel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doordat sneeuw tamelijk helder is en daardoor UV stralen doorlaat kunnen uw paneeltjes nog energie opwekken.
Zelfs op een bijna zonloze dag is er nog opbrengst daar het (onzichtbare) UV.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een dun laagje sneeuw kan door de zon wel weggesmolten worden. Als de luchttemperatuur echter laag genoeg is en de sneeuw dik genoeg, kan het echter zijn dat de sneeuw ondoordringbaar is. Het gevolg is dat de zonnepanelen niet of nauwelijks energie verzamelen en de opbrengst dus naar het nulpunt keldert. Erg zonde, aangezien een zonnepaneel bij lage temperaturen juist een hoog rendement heeft. Daarnaast zorgt de reflectie van eventuele omliggende sneeuw voor wat extra lichtopbrengst.

Een goede oplossing voor dit probleem, die helaas maar voor weinigen is weggelegd, is het aanpassen van de hellingshoek van de zonnepanelen naar een hoek van minstens 40 graden. Dit zorgt ervoor dat, wanneer het niet té hard vriest, de sneeuw vanzelf van het paneel afschuift. Bijkomend voordeel is dat de opbrengst van de zonnepanelen in de winter hoger is, omdat de zon in de winter een stuk lager staat en de panelen dus beter gericht zijn. Vergeet niet de hellingshoek in het voorjaar weer terug te zetten.