Wat is het beste brandhout?

Welke houtsoorten zijn goed voor de openhaard, en waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
3K

Het beste antwoord

Hard- en zachthout zijn beide geschikt voor de open haard. Het voordeel van hardhout is dat het mooiere vlammen geeft. Ook blijven de kolen langer gloeien. Lichte
houtsoorten branden juist wat sneller op. De energiewaardes van de diverse soorten hout zijn nagenoeg gelijk. Een lichtere houtsoort zal dus relatief meer warmte in een kortere tijd afgeven en een hardere soort geeft meer sfeer en langer stookplezier.

Houtsoorten met veel hars, zoals dennen, branden erg goed. Een groot nadeel is, dat de hars zorgt voor een snellere vervuiling van het rookkanaal en dus een grotere kans op schoorsteenbranden!

Haardhout moet vooral droog zijn. Hoe droog hout is, wordt uitgedrukt door het percentage vocht dat in het hout zit. Vers gekapt hout, heeft een vochtigheidsgehalte van ongeveer 50%. Na een jaar drogen is dit gedaald tot zo'n 20% en na 2-3 jaar drogen tot 12-15%. Goed haardhout heeft een vochtigheidsgehalte wat onder de 20% ligt. De energiewaarde van dit hout ligt op ongeveer 4,2 kWh/kg. Deze waarde neemt drastisch af bij vochtig hout.

De tijd die het hout nodig heeft om te drogen is mede afhankelijk van de houtsoort. Houtsoorten met veel tannines (zoals eikenhout) moeten langer drogen om deze tannines uit het hout te krijgen.

Voor meer informatie: zie bron

Toegevoegd na 5 minuten:
Zelf stook ik een houtkachel, maar dat schijnt niet zoveel uit te maken. Ik vind het prettig om verschillende soorten hout te hebben. Als de kachel net brandt, de lichtere soorten, die verbranden sneller, maar geven meer warmte af. Daarna de zwaardere stukken, zoals eiken. Deze zorgen voor een stabiel vuur waar je weinig omkijken meer naar hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hier staat mooi beschreven welke houtsoorten goed zijn en waarom: http://huis-en-tuin.infonu.nl/diversen/40679-welk-hout-is-het-beste-geschikt-voor-uw-kachel-of-openhaard.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij gebruiken grote en kleine stukken hout van de olijfboom, en die branden als een tierelier. Wel zorgen dat 't droog is natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen we in ons huis in Andalusië .... daar hebben ze nogal veel olijfbomen :-)
Kost ons 50€ per kuub
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, het heeft daar afgelopen weken o n t z e t t e n d veel geregend ... de stuwmeren hebben voor de komende twee jaar water en de landweg naar ons huis is gedeeltelijk weggeslagen door kolkend water (van de berg af). Gelukkig zaten we lekker droog in Nl en ligt ons brandhout droog opgeslagen (in die veronderstelling verkeren wij tenminste).
Het beste vind ik hard hout is wat moeilijker aan het branden te krijgen, maar brand veel langer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel belangrijk is dat het hout minstens 2 jaar heeft liggen te drogen!
Bij te vers hout, zit er nog veel vocht in het hout, als dat gaat verdampen in het vuur, dan onttrekt dit warmte aan zijn ongeving, het vuur dus.
Daarom geeft niet voldoende gedroogd hout, minder warmte dan droog hout.
Verders is het soort hout niet zo van belang, wel brandt het ene wat langer of beter dan de ander.
Wil je geen gespetter, dan moet je ongekloofd hout stoken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eiken en beuken hout zijn de beste hout soorten voor de openhard.
Dit omdat deze de minste roet afzetting geeft in de schoorsteen.
Harshoudende hout soorten (naaldhout en fruitbomen)zijn zeer slecht voor je rookkanaal.
Gezellig is af en toe een blok berkenhout,deze knappert lekker in de haard.

pas wel op dat je er een staalgordijn voor hangt of zet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe harder en zwaarder het hout, hoe hoger de verbrandingswaarde...

Eiken veel meer dan grenen en grenen meer dan vuren...