Hoe kan ik hyacinthen (in 'n pot in huis) keurig recht naar boven laten groeien?

Ze groeien nu heel hard; een paar cm per dag en gaan helemaal krom. Potje dreigt steeds om te vallen. Ik draai steeds de minst vlugge (met groeien dan) naar het licht maar dat helpt niet genoeg. Hoe doen ze dat in de winkel zodat 't er leuk uit blijft zien?

14 jaar geleden
in: Wonen
16.3K

Het beste antwoord

er zijn 2 dingen die je nooit moet doen met bollen zoals hyacinthen tulpen en narcissen
allereerst op een koele plek zetten dus niet boven de verwarming en absoluut geen water geven dan groeien ze namelijk heel hard door dit geld ook voor ammerilissen
als je die als snijbloem koopt en je wil ze mooi recht houden snij ze netjes af doe een bamboe stok voorzichtig in de steel schuiven en dan in de vaas zetten met 1 cm water regelmatig bijvullen succes verzekerd
ovrigens kan je tulpen heel goed in folie doen met een klein laagje water en dan als een bos bloemen neer zetten in het folie met een laagje water

Toegevoegd na 4 minuten:
het eerste andwoord is overigens onzin de bollen worden in het donker in knop getrokken in een koelcel en daarna direct naar de detailist gebracht en komen niet in het'daglicht'te staan en zeker niet onder een lamp zet ze op een koele plaats niet in de volle zon en je hebt er weken plezier van
zijn ze uitgebloeid zet ze dan op een donkere koeleplaats weg en ga na een half jaar weer eens kijken geef ze dan een klein beetje water en zodra je groen ziet verschijnen te voorschijn halen en behandelen als boven met een beetje geluk heb je er dan jaren plezier van
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De hyancinten in de winkel krijgen licht van boven.

Als je een groeilamp / plantenlamp boven de bloemen plaatst dan groeien ze wel recht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk is de plek waar ze staan te warm.
De temperatuur hoeft echt niet zo hoog te zijn ,omdat ze buiten ook gewoon groeien bij een graad of 10.
Draaien naar het licht toe helpt normaal wel,maar niet als ze zo snel groeien,dan gaat de stevendigheid eruit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo Zondag,
Ik zet er meest als ze nog klein zijn Satéprikkers naast ,en daar bind ik ze aan vast.
Als ze groter worden doe ik hetzelfde maar dan met een bamboestokje.

Niet te strak vastbinden,anders snijd het in de steel !
Succes verzekerd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook zijn er van die speciale klemmetjes ervoor, als je er een wat langere stok neerzet in de pot en daaraan met behulp van dat kleine klemmetje de steel aan vast maakt groeien ze wat beheersder omhoog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hyachinten zijn eigenlijk tuinplanten, die in de tuin in het volle licht staan, omdat er in het voorjaar als ze bloeien nog geen blad aan de bomen zit.
Ook de themperatuur in het vroege voorjaar is erg laag.
Binnen in huis, krijgen ze geen licht meer van boven, maar vanuit een raam, ze groeien nu naar het licht toe.
Ook is het binnen veel warmer en gaan ze daarom erg hard omhoog groeien.
De hyachinten die je in de winkel ziet staan, zijn in een kas gekweekt waar ze ook van boven licht krijgen, dus niet scheef groeien.
In de winkel is het meestal te donker, maar ze staan er maar kort en het is meestal minder warm dan in de kamer.
Als ze twee weken in de winkel zouden staan, vielen ze allemaal om.