Kan je jouw zelf ontworpen huis laten bouwen?

Iemand die ik ken wilt zijn eigen huis ontwerpen en het daarna laten bouwen. Ik zou dat zelf eigenlijk ook wel willen, maar ik vraag me af wat daar zoal bij komt kijken voordat je toestemming krijgt om het te bouwen? Moet je het perse in overleg met een architect doen enzovoorts?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (3)

Zeker kan dat.
Maar je hebt natuurlijk wel te maken met bouwvoorschriften en allerlei eisen en vergunningen.
Daarom willen veel gemeenten alleen toestemming geven als het ontwerp door een erkende architect is goedgekeurd.
Meestal worden de ideeën voor een eigen huis met de hulp van een architect [of op basis van een standaardontwerp uit een catalogus]
omgezet in een definitief ontwerp. Hierbij komen zaken aan de orde zoals het Bouwbesluit, de gemeentelijke bouwverordening en de Bouwvergunning. Ook moet je beslissingen nemen over de bouwmaterialen.

Heel veel archtectenbureau's bieden de mogelijkheid om samen met de toekomstige bouwer/eigenaar een huis te ontwerpen.

http://www.eigenhuis.nl/nieuwbouw/huis-bouwen/ontwerpfase/

Toegevoegd na 40 seconden:
Deze advertentie verschijnt onder je vraag:
Een eigen huis bouwen?
Stel hier uw eigen huis samen. Vrijblijvende indicatie en ontwerp
www.future-home.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om een ontwerp voor een huis goedgekeurd te krijgen, moet het aan verschillende eisen voldoen. Er moet o.a. sterkteberekening bij zitten voor funderingen en draagmuren e.d.
Verder zijn er eisen voor wat betreft minimum en maximum afmetingen, isolatie, be- en ontluchtingen en nog meer. En dan heb je nog de welstandscommissie die kijkt of het huis wel bij de omgeving past.
jc54
11 jaar geleden
Beste Evarooverss, natuurlijk kun je je zelf ontworpen huis laten bouwen. Maar voordat je in Nederland mag bouwen moet je aan erg veel regels voldoen.
Als je zelf niet veel verstand van bouwen hebt, maar wel van ontwerpen kan ik je aanraden om een deskundige in te huren. De tijd en kosten die je daar in steekt verdien je later dubbel en dwars terug aan tijd, frustraties en terugkomen op eerdere beslissingen.
Een architect als deskundige op het gebied van bouwen en vormgeven kan je daar waarschijnlijk erg goed bij ondersteunen. Een bouwkundig ingenieur met gevoel voor vormgeving waarschijnlijk ook wel. Daarnaast zijn zij de personen die samen met jou je ontwerp nog beter kunnen maken.

Groet,

Robert Benedictus