"Weet" of "voelt" een plant dat hij niet hoger kan groeien als hij het plafond bereikt heeft?

Mijn ficus elasticus heeft zo ongeveer het plafond bereikt. Zijn laatste bladeren raken het plafond aan maar de punt van het blad in ontwikkeling nog niet. Deze toestand is al maanden zo terwijl hij eerst regelmatig en best frequent bladeren kreeg. Nu zag ik een paar dagen geleden dat hij helemaal onderaan zijn stam, zo'n 10 cm van de grond, een nieuwe tak gaat maken; het eerste blad (nog erg klein) is er al. Wéét hij dus dat hij bovenaan niet verder kan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
3.8K

Het beste antwoord

Mijn ficus Benjamina groeit al jaren gewoon tegen het plafond door en de bocht om, gewoon langs het plafond. Die laat zoch door zo'n plafonnetje niet tegenhouden als hij verder wil groeien.

Als je plant altijd in en gestaag tempo heeft gegroeid en daar nu ineens mee op lijkt te zijn gehouden, zou het kunnen dat je hem moet verpotten ; als de wortelkluit niet verder kan (want die laat zich WEL tegenhouden door de wanden van de pot) vertraagt of stopt de groei. Op dat hele idee is het principe van bonsai gebaseerd ; houdt de kluit klein, hou je de plant klein. Een plant die tot het plafond of zelfs hoger moet komen, heeft al gauw een pot van 50 tot 70 centimeter doorsnee nodig.

Het verschijnen van een loot aan de stam staat verder los van de lengtegroei, en heeft in de regel meer met de leeftijd van de plant te maken. Natuurlijk gat dáár nu wel alle energie heen, wat invloed zal hebben op de lengte van de moderplant. Ook moederplantjes zorgen goed voor hun kindertjes ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, maar die kómen nog wel.
Ben wel benieuwd naar het antwoord van Ed trouwens ; die hééft me al wel eens terecht gecorrigeerd.....

Andere antwoorden (5)

Een plant weet dat ie naar het licht toe moet groeien. Als het donkerder wordt in de buurt van het plafond heeft het weinig zin om daar nieuwe blaadjes aan te maken, als ie daar geen licht kan vangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn raam is tot het plafond en hij staat er nog geen halve meter vandaan. Bovenaan krijgt hij dus net zoveel licht als lager, dus dit klopt niet helemaal.
Cryofiel
14 jaar geleden
Dit antwoord klopt wél. Al loopt je raam tot aan het plafond, de ficus krijgt bovenaan toch echt minder licht dan lager. Bovenaan komt het licht alleen van opzij. Onderaan komt het licht van opzij én van boven. Meer licht dus. Ga maar eens met je hoofd naar het bovenste ficusblad. Kijk wat je ziet. Je ziet dan alleen de tuin/straat, planten, schuttingen, bodem. Allemaal vrij donkere dingen. Ga daarna eens met je hoofd naar het onderste ficusblad. Kijk wat je ziet. Je ziet dan nog steeds wat tuin/straat, planten en schuttingen, maar je ziet géén bodem meer, en je ziet wél de lucht. De relatief donkere bodem is dus vervangen door de veel helderdere lucht. Het bovenste ficusblad krijgt dus echt minder licht dan het onderste. Het verschil is zelfs behoorlijk groot. Als je een belichtingsmeter hebt, kun je dit makkelijk controleren. Je kunt het ook gewoon vragen aan een fotograaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd weer gelijk willen hebben....
Cryofiel
14 jaar geleden
Nee, correctie van iets dat in mijn ogen niet juist is. Dezelfde opmerking had je over zondag kunnen maken, maar dat heb je dan weer niet gedaan. Vanwaar die selectiviteit? We kunnen onjuiste dingen natuurlijjk ook laten staan. Nadeel daarvan is dat er nooit een discussie op gang komt, en dat we nooit van elkaar kunnen leren. Ik heb mijn mening gegeven, en ik heb er een goede onderbouwing voor gegeven. Als jij een andere mening hebt, hoor ik dat graag. Als mijn redenatie niet klopt, wil ik graag weten waarom die onjuist is. Daar kan ik alleen maar van leren, en anderen ook. Ik stel voor dat je een inhoudelijk weerwoord geeft, en het niet op de persoon speelt.
mijn ervaring is dat een plant dit niet weet, en gewoon door blijft groeien, desnoods helemaal klem tegen het plafond aan.
Rieneke1
14 jaar geleden
Ja die weet dat, die voelt dat... Dus nooit meer zeggen dat planten geen bewustzijn hebben... Anders deed je ficus toch niet zo raar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Xinix, ik vind dat mijn ficus helemáál niet raar doet. Hij is juist hardstikke intelligent! Toch knap dat hij snapt dat hij daar bovenaan niet verder kan. Zie ik jou nog niet doen als jij constant in een te lage kamer zou moeten verblijven. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
??? Xinix groeit hier volgens mij al tijden gewoon door tegen het plafond. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo heeft iedereen zijn eigen groei ;)
De meeste Ficus soorten zijn eigenlijk bomen, wat wij in onze huiskamer hebben zijn niet veel meer dan stekjes die graag bomen willen worden, dus willen ze maar een ding, omhoog!
In de natuur is dit nodig anders zijn er andere bomen die boven je uit groeien en dan heb je geen kans.
Toch *weten* voelen veel planten waar hun grensen liggen en groeien veel planten naar het licht, dus niet naar het plavond.
Bij de Ficus is de drang naar boven te groeien echter sterker dan naar het licht te groeien.
Er zijn ook planten die perfect hun onderlinge afstand kunnen in schatten, die kunnen waarnemen hoeveel ruimte er naast hun is, maar ook boven hun en zelfs beneden, er is zover ik weet niets over bekend hoe ze de ruimte om hun heen kunnen waarnemen, deze plant (wilde wingerd) ziet van te voren de ruimte boven, naast en onder hem, en gaat met deze informatie de ruimte om hem heen verdelen, zon, schaduw , boven of onder lijken hier geen invloed op te hebben!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee een plant kan dat niet voelen,de andere seriueze antwoorden zeggen dat al ,het is inderdaad zo dat er tegen het plafon mider licht beschikbaar is voor de plant ,een plant kan alleen iets doen met het licht tussen 400 en 700 nanometer (par )en dat is tegen het plafon minder aanwezig dan lager in de huiskamer,daar komt nog bij dat het winter is en er erg weinig licht binnen komt.
\verder is het tegen het plafon ook nog warmer ,en daardoor vaak ook droger dan in de rest van de ruimte waardoor de plant vooral in de winter minder water naar de top van de plant transportteerd en dus minder snel groeit bij het plafon.