Hoe komt het dat een hond een hekel heeft aan blazen en zijn gezicht?

als mijn hond wil likken in mijn gezicht vind ik dat niet goed en blaas ik in zijn gezicht en dan stopt altijd meteen.....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
17.5K

Het beste antwoord

Ik denk dat het komt, omdat hij het niet snapt.
Het is nl. geen 'honds' gedrag, dus hij vindt je maar een rare roedelleider. Vooral omdat het gedrag, waarmee hij aan wil geven : jij bent mijn leider, mijn meerdere, door jou niet gehonoreerd wordt - een wolf of een andere hond zal dit nóóit afwijzen. Het bevestigen van de rangorde binnen een roedel moet dagelijks gebeuren om rust in de roedel te brengen en houden.
Je kunt van een hond niet verwachten, dat hij een beetje 'mens' wordt, maar een mens kan, door gedrag te observeren, wél een beetje 'hond' worden, waardoor je op hondse wijze met elkaar kunt communiceren.

Als je hond je kin (eigenlijk wil hij je mondhoeken likken) wil likken, kan je zachtjes je hand over z'n snoet leggen, en heel licht knijpen. Dit is een 'dominante' beloning : de ranglagere biedt zijn snoet aan, en de ranghogere bijt daar zachtjes overheen. Dan is de rangorde weer duidelijk.

Kijk eens naar wolvendocumentaires op nat.geog. of animalplanet, of naar bijv. 'Wolfman", over een man die al 17 jaar met een roedel wolven leeft als alfa-wolf. Hij bijt regelmatig in de neusbrug van 'zijn' wolven om zijn hoge rang te bevestigen, en je ziet het ook wolven onderling regelmatig doen.

Als je alleen maar kijkt naar de lichaamstaal van wolven in die documentaires, zal je heel veel dingen zien, die jouw hond ook doet. Lichaamstaal is nu eenmaal de enige manier van communiceren tussen honden of wolven, en omdat wolven allemaal hetzelfde lichaam hebben, is die taal heel duidelijk.
Bij onze honden is dat al veel moeilijker, omdat hun lichamen door het fokken van rassen zo verschillend geworden zijn.

Er zijn ook hele goede boeken over communiceren met je hond - kijk eens in de bib.....

Maar maak je hond niet onzeker door hem in z'n gezicht te blazen : ten eerste snapt hij er niets van, en ten tweede is dit een instinctieve gedragshandeling van hem, die hij dus niet 'weg kan laten'. Hij 'moet' het doen......om aan te geven, dat hij jou als zijn meerdere erkent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
wat een goed antwoord weer, +1
Ivana
14 jaar geleden
Idem +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niets meer aan toe te voegen alleen een +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu is min vraag ook beantwoord een +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je antwoord, ik heb er heel veel aan....

Andere antwoorden (4)

Dat vind ik ook niet leuk. Dan kan ik niet ademhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je voor dat er iemand in jouw gezicht loopt te blazen, dat zul je niet prettig vinden. Zo denk die hond er dus ook over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De neus van een hond moet nat zijn en door te blazen droogt die neus... En dan moet de hond met zijn tong weer een beetje nat op de neus aanbrengen... Dat kan wel een paar keer, maar als je aan de gang blijft, vind die hond dan niet leuk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt dikke onzin.
Ivana
14 jaar geleden
Xinix moet niet zoveel onzin verklaren. Houd daar eens mee op!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit niet de reden is dat een hond het blazen niet leuk vindt, maar feit is wel dat een hondenneus nat hoort te zijn en als je er dan op gaat blazen, droogt dat idd. Dus in die zin klopt het wel wat XiniX zegt.
Het komt zo dichtbij dat blazen , je ogen sluiten je voelt een heftig gevoel .Dat is bij de hond ook zo. Als je het niet prettig vindt dat de hond jou likt ,sta dan op en geef de hond een brokje ,want het is een uiting dat hij je lief vindt.
Aai hem en zeg dat ie braaf is .Zo doorbreek je zijn gelik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iemand liefvinden = een menselijke emotie......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de hond likt omdat hij zijn baasje waardeerd dan ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, om zijn deemoed te tonen aan zijn ranghogere.