gebruik voor het eerst een naaimachine! Als ik probeer te naaien, dan gaat het heel stroef en krijg ik "krullen" aan de onderkant en kan niet verder

geprobeerd met de boven en onder garen spanning te spelen, het baatte niet. Help!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dapper dat je het probeert..ik had eeuwig ruzie met dat ding. We begrepen elkaar niet :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je de spoel er goed in zitten en rolt hij de goede kant op?. Bij mij moet de draad, als ik de spoel in het huisje heb zitten, aan de rechterkant langer worden als ik er aan trek. Belangrijk is ook dat het garenklosje vrij op de houder kan rollen. Derde mogelijkheid is dat je de bovendraad niet goed hebt ingespannen. Hopelijk heb je hier iets aan. Veel succes.

Antwoorden (2)

Naalddikte heeft niks te maken met lussen aan de onderkant. Kijk of je iets hebt aan de tips die ik onder reactie heb geplaatst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken alle termen voor de onderdelen van naaimachines niet, maar ik ga toch een poging doen een begrijpbaar antwoord te geven:
Bij een naaimachine gebruik je 2 'klosjes', eentje die op de bovenkant van de naaimachine zit, en eentje die ín de naaimachine zit, onder het naai-oppervlak.
Die krullen kunnen komen doordat er iets niet goed zit bij het onderste klosje.
De draad van het onderste klosje moet goed naar achter getrokken worden, onder het voetje dat bij de naald zit door, en het voetje moet omlaag zitten. Als deze stap niet goed zit, gaat het makkelijk fout.
De draad moet goed om het klosje heen zitten (dus strak en zonder bobbels) en moet makkelijk van het klosje afrollen als je eraan trekt.
Het klosje moet goed zitten in het metalen ding, en het metalen ding moet goed in de naaimachine zitten.

Je kan het onderste deurtje open laten, en een paar halen 'met de hand' naaien, zonder stof neer te leggen, soms kan je dan zien waar het fout gaat met de onderste draad.
Met de hand naaien = met de draaiknop zelf langzaam de naald op en neer laten gaan. (bij sommige naaimachines moet je eerst bepaalde knopjes omzetten voor je handmatig de naald kan laten bewegen.

Ik weet niet of je met deze beschrijvingen raad kan, naaien is toch iets dat je beter kan laten zien dan kan uitleggen.
Succes in ieder geval.