Als je woningruil doet, betalen de ruilers dan dezelfde huur als oud bewoner, of krijg je een nieuw contract?

Ik woon al 8 jaar in deze woning inclusief de rigoreuze renovatie. Mijn huur is dus op een laag bedrag met 4% omhoog gegaan. Ik betaal sinds de renovatie wel 100 euro meer als eerst, dat wel. Nu wil ik woningruil gaan doen omdat mijn vriend en ik samen willen gaan wonen. Zowel hij als ik laten best een leuke woning achter, met een leuke huur,want ook hij woont al 16 jaar op zijn adres met navenante huur. Nu hebben wij misschien een match met iemand die ook al lang op zijn adres woont......... Wij vragen ons gedrieen af of wij hetzelfde blijven betalen of dat we een geheel nieuw contract krijgen met de nodige huur verhoging vandien. Weet iemand hoe dit in elkaar zit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
2.5K

Antwoorden (3)

Bij ons bleef de huur wel het zelfde maar na een jaar had je het jaarlrijkse bedrag wat het omhoog gaat, maar dit is per woonstichting verschillend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De huur gaat meestal wel omhoog. De huur wordt nl opnieuw bepaald, op basis van wat de woning nu waard is op basis van het puntensysteem. Vaak is dit veel meer dan de jaarlijkse verhoging.
Bij mij was het verschil 200 euro hoger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als jij gaat samenwonen met jouw vriend worden er 2 nieuwe huurcontracten opgemaakt, één voor het persoon waar jullie in het huis gaan wonen en één contract voor jullie beide.

Daar het gaat om nieuwe contracten mag de verhuurder de huurprijs aanpassen aan de huidige huurwaarde.