Als je woningruil doet, betalen de ruilers dan dezelfde huur als oud bewoner, of krijg je een nieuw contract?

Ik woon al 8 jaar in deze woning inclusief de rigoreuze renovatie. Mijn huur is dus op een laag bedrag met 4% omhoog gegaan. Ik betaal sinds de renovatie wel 100 euro meer als eerst, dat wel. Nu wil ik woningruil gaan doen omdat mijn vriend en ik samen willen gaan wonen. Zowel hij als ik laten best een leuke woning achter, met een leuke huur,want ook hij woont al 16 jaar op zijn adres met navenante huur. Nu hebben wij misschien een match met iemand die ook al lang op zijn adres woont......... Wij vragen ons gedrieen af of wij hetzelfde blijven betalen of dat we een geheel nieuw contract krijgen met de nodige huur verhoging vandien. Weet iemand hoe dit in elkaar zit?

Weet jij het antwoord?

/2500

De huur mag door verhuurder (vaak de WBV) aangepast worden. Ook de woonregio kan overigens weer andere eisen voor woningruil stellen. In principe nemen "jullie elkaars huurcontract over" maar let op de eventuele 'nadelen ' voor alle patijen ;) Op de site van woningruil staat zeer veel nuttige informatie hierover. Verder is het per WBV ook verschillend welke regels ze hanteren ALS ze al akkoord gaan met de woningruil. citaat: ..."Woningcorporaties passen bij een zogenaamde mutatie (huuropzegging, WISSELING HUURDER) meestal de huur naar boven toe aan. Dit óf naar aanleiding van een veranderde marktsituatie óf omdat de woning is gerenoveerd en verbeterd. Let dus op dat u eerst informeert wat de huur van een eventuele ruilwoning gaat worden als ú hem wil huren!! Dit voorkomt teleurstellingen door een onverwachte huurstijging. Dit geldt natuurlijk ook voor de mensen die uw woning krijgen, die zullen meestal ook een andere huur gaan betalen dan u betaalt! ....". Ook een punt is: beide woningen mogen niet voor de WBV bedoeld zijn om na opzegging huur voor de verkoop! Nu zal dit gezien je huidige woning en vrij recente renovatie niet snel het geval zijn, maar check dit ook zeer goed bij de WBV van deze ruilpartner. Belangrijk is om te beseffen dat dus de gehele beoordeling of een ruil door kan gaan bij de verhuurder(s) en de voorwaarden zoals bv zoals Woningnet ... Ook wordt (terecht) nu meer dan ooit (in de sociale woningenbouw) gelet op ieders (BRUTO!)jaar inkomen om 'scheefwonen' in te perken. http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/mens-en-samenleving/23143-huurders-blijven-zitten.html Succes alle drie!

Bronnen:
http://www.woningruil.nl/VeelgesteldeVragen.aspx

Bij ons bleef de huur wel het zelfde maar na een jaar had je het jaarlrijkse bedrag wat het omhoog gaat, maar dit is per woonstichting verschillend.

De huur gaat meestal wel omhoog. De huur wordt nl opnieuw bepaald, op basis van wat de woning nu waard is op basis van het puntensysteem. Vaak is dit veel meer dan de jaarlijkse verhoging. Bij mij was het verschil 200 euro hoger.

Als jij gaat samenwonen met jouw vriend worden er 2 nieuwe huurcontracten opgemaakt, één voor het persoon waar jullie in het huis gaan wonen en één contract voor jullie beide. Daar het gaat om nieuwe contracten mag de verhuurder de huurprijs aanpassen aan de huidige huurwaarde.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100