Hoe komt het het in huis frisser aanvoelt dan de thermostaat aangeeft?

Ik had het altijd in huis rond de 20 graden, maar de laaste weken vind ik zelfs 20 graden in huis, frisser aanvoelen en heb ik al een aantal keer over de T-shirt en trui die ik normaal aan heb, een extra trui aan gedaan. Hoe komt het dat het in huis frisser aanvoelt dan 20 graden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
4.4K

Het beste antwoord

als je meer vermoeid bent, of je gezondheid wat minder is kun je het sneller koud hebben als anders.
- andere mogelijkheid is inderdaad de luchtvochtigheid, als de buitentemperatuur daalt, daalt ook de luchtvochtigheid.
als het b.v in de zomer droog is en 25 graden voelt het nog als comfortabel, bij 25 graden en hoge luchtvochtigheid voelt het als warm en klam.
in de winter daalt de luchtvochtigheid met de temperatuur, dus ook de luchtvochtigheid in je woning, waardoor 20 graden aanvoelt als koud(er).
kijk met een hygrometer naar de luchtvochtigheid, en plaats waterbakjes op de verwarming om de luchtvochhtigheid in huis omhoog te bregnen.

succes, nussie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat kan komen door de wind die door kieren waait. Het kan ook zijn dat het vochtig is, dat voelt kouder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan inderdaad komen door de kieren in het huis, maar u weerstand kan ook lager zijn dan normaal, dan is meestal je temperatuur ook minder in je lichaam, een kruik in je bed/bank kan helpen, of drink wat warms en kleed je warm!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heeft echt te maken met de hoge luchtvochtigheid op het moment.

Vocht kan meer energie bevatten als lucht.

Hierdoor kan vochtige lucht iemand ook sneller afkoelen (of opwarmen). zet eens een hygrometer neer en kijk naar de vochtigheid.

Tevens is de temperatuur die je thermostaat aangeeft een meetwaarde, dit is niet de gevoelstemperatuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in eerste instantie denk je misschien: de verwarming/ thermostaat is kapot, maar als dat niet zo is, ligt het meestal aan iets heel anders.

dan blijkt het een persoonlijke kwestie, je kunt rillerig, verkouden, of moe zijn, een griepje hebben, je wilt slapen, maar kan nog niet naar bed, of zelfs oververmoeid zijn, om maar iets te noemen.
een extra trui, als je het koud hebt helpt, een extra t-shirt als hemd soms beter (warmte direkt op het lichaam).