Kan je door koolmonoxide doodgaan als de verwarming niet aan is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
9.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk bedoel je iets anders dan dat je letterlijk vraagt ;-)

Het beste antwoord

Ja.
Als de hoeveelheid koolmonoxide in de lucht te groot is,
dan kun je dus dood gaan.

De eerste lichamelijke symptomen van een koolmonoxidevergiftiging lijken op een griepje: lichte hoofdpijn, misselijkheid, overgeven en vermoeidheid.
Ook voelt u zich verward en/of slaperig en krijgt u een versnelde hartslag.
En als er dan niemand komt om je te redden, dan kun
je sterven.

Dat heeft niets met de (centrale) verwarming te maken.
Ook voor een geiser, cv of gaskachel geldt: om het aardgas te kunnen verbranden, is zuurstof nodig. Is er te weinig zuurstof, dan is de verbranding niet volledig en vormt er zich koolmonoxide.

http://www.brandweer.nl/brandveiligheid/veilig_wonen/koolmonoxide/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gelukkig dreigt er voor mij geen gevaar,bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alle 3 antwoorden gaven voldoening maar ik moest 1 kiezen dank u wel voor de moeite alle 3

Andere antwoorden (2)

Als je kachel uit is, is er geen gevaar op koolmonoxide vergiftiging.

Als je in de auto zit en de uitlaat heb dicht gestopt, maar de verwarming is uit, dan loop je wel kans op vergiftiging
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koolmonoxide is altijd gevaarlijk, het ontstaat bij onvolledige verbranding van koolstof. (bij volledige verbranding ontstaat kooldioxide)
De koolmonoxidemoleculen hechten zich aan de plekken van rode bloedlichaampjes die bedoeld zijn voor de aanvoer van zuurstof en het afvoeren van kooldioxide. Als veel plekken bezet gehouden worden door koolmonoxide dan stik je door zuurstofgebrek ook al is er ruim voldoende zuurstof in de lucht aanwezig.