Waarom mag as uit de houtkachel niet bij het gft?

het hout zou gewoon bij het tuinafval kunnen, maar als het verbrand is niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen
10.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van GFT afval maken ze compost en met as kunnen ze niks meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij mag houtas wel bij het GFT, mits alleen schoon hout gestookt is. (Anders is het chemisch afval geworden :) ) Het is waarschijnlijk beter om de as direct in de tuin te strooien. Er valt weinig te composteren namelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Én as kan nog smeulen. Een risico wat je gewoon niet moet (willen) nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
As kan nog smeulen? Alleen als je erg onervaren houtkachelstoker bent.... Maar en dus, dat is een probleem in de gft bak, maar niet in de grijze bak?

Antwoorden (2)

Omdat as niet verteert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
As is al verteerd :)
Alleen onverbrande materialen van het GFT materiaal kan nog een verbinding aangaan met zuurstof, hetgeen nodig is om tot compost te verwerken. Wat al verbrand is en/of onbrandbaar is dus niet geschikt.
jc54