Ik ben huw vw getrouwd. Mijn vrouw loopt het risico door grote pech een rechtszaak in Duitsl te verliezen. Mogen ze mijn deel van ons huis verkopen?

Mijn vrouw heeft een schikking aanbod gedaan van het maximaal bij te lenen bedrag wat wij samen kunnen bijlenen van (55.000 euro). De helft van de overwaarde (haar deel) van onze woning bij executie verkoop is ongeveer 11.000. Verder hebben wij geen waardevolle spullen/ spaargeld.

-Wij willen kosten wat het kost ons huis behouden. (verlies is onze grootste angst)
-Ik ben voor de helft eigenaar.
-Het schikking aanbod is vele malen groter dat de executie waarde.
-De werkelijke schuld is bij verlies van de rechtszaak ongeveer 80.000 euro
-Mijn vrouw heeft een netto loon van 1300 euro p/m, ik 1900 euro

Mag een deurwaarder zomaar het gehele huis verkopen als ik mede eigenaar ben en het schikkingsbedrag vele malen groter is dan de opbrengst bij executieverkoop?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Het hangt er sterk vanaf of jullie je huwelijkse voorwaarden hebben 'bijgehouden' én in die voorwaarden elkaar hebben uitgesloten voor verantwoordelijkheid voor elkaars schulden, ook in de toekomst.
Dat wil zeggen dat jullie dus jaarlijks rekening en verantwoording aan elkaar afleggen voor de tijdens het huwelijk veranderende vermogensverhouding en gemaakte schulden.

Deze verantwoording is een wettelijke eis om vermogensbestanddelen en bezittingen en schulden gescheiden te houden binnen een huwelijk dat op voorwaarden is gesloten en daarmee partners immuun maakt voor schuldeisers van de andere partner.
Deze verantwoording moet ook jaarlijks door een accountant worden geaccordeerd. Deze accountantsverklaringen wordt bij het Huwelijks Register bewaard bij het lopende HV huwelijk.

Zodra langere tijd (meer dan een jaar) is nagelaten om dergelijke verantwoordingen af te leggen dan vervalt het huwelijk automatisch tot een gemeenschap van goederen waarin beide partners over en weer elkaars eigendom bezitten en elkaars aansprakelijkheid voor schulden erkennen.
Hierbuiten vallen dan alleen nog de zaken en schulden die notarieel zijn vastgelegd ten tijde van het aangaan van het huwelijk.

Als het huis is gekocht tijdens de huwelijkse periode en op 2 namen staat dan is in principe ieder voor de helft eigenaar. Dat blijft in stand zolang ieder voor zich en onafhankelijk van elkaar de hypotheeklasten en andere noodzakelijke lasten betaald.
Zodra deze lasten uit de gezamenlijke inkomsten worden betaald vanaf een gezamenlijke rekening kan al worden aangenomen dat het huis gezamenlijk bezit is en buiten de HV valt.

Als je vrouw een schikkingsvoorstel doet dat de totale overwaarde van het huis inhoudt dan kan ze dat in principe niet waarmaken zonder jouw medewerking en toestemming en die van de bank.
De bank zal op een inkomen van 1300 euro geen 55000 euro lenen naast de lasten die ze al heeft.
De lasten daarvan zullen dus gemeenschappelijk moeten worden betaald uit jullie beiden inkomens....waarmee de bank jou dan mede aansprakelijk maakt voor de aangegane schuld van je vrouw.
En daarmee gaat het huis dus uit de HV bescherming.
Het is dan gemeenschappelijk bezit met wederzijdse aansprakelijkheid jegens derden en schuldeisers.

Er zijn constructies te bedenken die de aansprakelijkheid beperken maar daar worden meestal alleen de advocaat en de notaris heel blij van. ($$$$)