Kan ik mijn suede laarzen vol kattenkrabjes redden, zo ja hoe?

Mijn kat heeft mijn mooie suede laarzen flink bewerkt met haar nagels.
Overal zitten haakjes en uitstekende stukjes suede.
Is er een manier om deze te herstellen of laten maken?

Toegevoegd na 3 minuten:
Met uitstekende stukjes suede bedoel ik niet niet grote gaten maar haaltjes door het krabben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Probeer het met een speciale suedeborstel. De ene kant is van rubber, de andere kant heeft koperen 'haren'. Probeer de oneffenheden met de koperen kant (wel voorzichtig) weg te poetsen. Als er veel lange halen zijn deze met een klein schaartje wegknippen. Daarna met de rubberen kant 'oppoetsen'. Gebruik speciale suede-onderhoud uit een spuitbus. (zie in bron 1).

Je kunt bij het bewerken met een borstel ook stoom gebruiken. Een ketel water aan de kook brengen en de laars boven de stoom houden (niet te dicht bij, doe je hand in de laars zodat je je zelf niet brandt aan de stoom. Daarna de laars uitborstelen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Ja, dit is de goede manier. Plus.

Andere antwoorden (2)

Als ik een goede voorstelling maak van de schade, zal je de laarzen voorzichtig kunnen behandelen met een scheermesje, om de haakjes weg te halen, vervolgens afborstelen met een zacht borsteltje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste in dit geval is om met de laarzen morgen even langs te gaan bij de schoenmaker en het probleem voor te leggen.
Door de vele ervaring heeft ieder zo z'n eigen oplossingen.
Zelf kun je het heel voorzichtig proberen met een stukje fijn schuurpapier.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Dan zal de schoenmaker haar gewoon het in het vorige antwoord beschreven suède-borsteltje verkopen.;)